lastige vraag over geld ,, Wie let er op het geld in de wereld en is er altijd even veel geld op de wereld.

We zijn nu met 6miljard mensen op de aarde en strax met 7miljard , als er dan steeds meer mensen bijkomen moet er toch ook meer geld bijkomen.
Hoe werkt zoiets??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Er komt meer geld omdat er meer geproduceerd word, omdat er meer geproduceerd word hebben meer mensen een baan, de geproduceerde goederen worden aan winkels verkocht met winst. De mensen kopen weer spullen met hun geld, zo komt er uiteindelijk meer geld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind het idd beetje onduidelijk antwoord.. zo heb je dus een kringetje, want je stopt ook geld in het produceren van goederen(als je meer produceert stop je er meer geld in..
De overheid blijft meer geld drukken dus komt er meer geld. Ook voor nieuwe mensen is er dan geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja in grote lijn is dat zo. Natuurlijk kan je niet teveel geld tegelijk bijmaken, dan zakt de waarde te sterk en is het vertrouwen in de munt weg en wordt uiteindelijk niks meer waard. Maar als je het voorzichtig doet kan het wel. Overheden doen dit ook.
ronron1212
12 jaar geleden
----- slecht antwoord kaidon geld ontwaarding
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh? Hij heeft gewoon gelijk hoor...
ronron1212
12 jaar geleden
Er komt geen geld bij als er nieuwe mensen komen. Geld is gekoppeld aan het bruto nationaal product en niet aan mensen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kaidon zegt daar al helemaal niks over en ik bedoel dat áls er geld bijgedrukt word dat kan dienen voor nieuwe mensen.
In nederland is dat de Nederlandse bank die erop behoort te letten dat de Euro zijn waarde houdt en dat er niet te veel in omloop komen. Op eu niveau de Europese bank
ronron1212
12 jaar geleden
Overheden kunnen geld creëren, maar het meeste geld wordt door de banken gecreëerd.

Hieronder de eerste 2 delen van een serie die het geld en bankwezen duidelijk en simpel uitlegt. (met ondertiteling)
Als je ze allemaal kijkt begrijp je meteen wat meer over de creditcrisis.

http://www.youtube.com/watch?v=Xw8OkHZxARA&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=Bt5rZ_9N4as&feature=related

Toegevoegd na 2 minuten:
Overheden zijn ook degene die "op het geld letten".
Meestal hebben ze dat uitbesteedt aan een centrale bank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uhm,... even denken...

Geld vertegenwoordigd iets om te ruilen. in de geschiedenis was het toch zo dat we een koe ruilen voor een paard om een voorbeeld te noemen? Omdat niet iedereen de zelfde waarde gaf aan een ruil artikel werd geld bedacht. In de tweede wereldoorlog werd er door de duitsers meer geld gedrukt dan er aan waarde was. waardoor het leek of er veel geld was terwijl de waarde van het geld daalde. (inflatie) Ik "denk"dat er dus altijd net zoveel geld in de wereld hoort te zijn als er aan waarde artikelen zijn. Met waarde artikelen bedoel ik hier: olie (grondstoffen), Goud en zo voort. Dit als antwoord op jou 2e vraag. Op je eerste vraag kan ik alleen zeggen. Ik pas op het mijne ik hoop eerlijke regeringen op het algemene.

vrolijke groet,
Marcelletje