Wat mag ik bijverdienen als student terwijl mijn moeder in de bijstand zit?

Hallo,
Ik ben een thuiswonende HBO student waarvan zijn moeder in de bijstand zit.
Ik lees hier en daar dat je max. een x bedrag bij mag verdienen als thuiswonende student.
Tot mijn verbazing lees ik steeds dat stufi hier ook onder valt mits je ook een bijbaan hebt. Telt dit ook voor de nieuwe regeling? Ik leen namelijk alles en krijg dus niks, is het dan niet onlogisch om hierdoor de inkomsten van mijn moeder te korten?
Wat mag ik maximaal bijverdienen en is dat bedrag inclusief het bedrag dat ik leen(!)?

Mvg,
Giel

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6K

Antwoorden (1)

De uitkering van je moeder wordt niet gekort als jij gaat bijverdienen, tenminste niet zolang je ook studeert. Eén van de uitzonderingen voor de kostendelersnorm zijn thuiswonende studenten.

Je moeder krijgt waarschijnlijk ook huurtoeslag. Bij de berekening van het gezamenlijke inkomen waarop de hoogte van de huurtoeslag wordt gebaseerd telt jouw inkomen wel mee. Studiefinanciering (gift of lening) telt niet mee als inkomen.

Van wat jij bijverdient is de eerste € 4788,00 vrijgesteld en telt dus ook niet mee. (De ene pagina van Belastingdienst zegt 4706 en de andere zegt 4788 euro. Ik ga er van uit dat 4788 het nieuwe bedrag is voor 2017).

Wat jij werkelijk kunt bijverdienen zonder dat het effect heeft op de huurtoeslag is waarschijnlijk nog meer dan dat. Als je moeder alleen maar een bijstandsuitkering heeft, krijgt ze nu de maximale huurtoeslag die mogelijk is voor haar huurprijs. Als jij € 500,00 per maand zou verdienen, dus € 6000,00 per jaar, dan telt daarvan € 1212,00 mee voor de huurtoeslag. Met een proefberekening op toeslagen.nl kun je bekijken wat dat voor effect zou hebben op de huurtoeslag.

Tot € 400,00 per maand (gemiddeld over een heel jaar) bijverdienen heeft geen effect op het inkomen of de huurtoeslag van je moeder.
6 jaar geleden
erotisi
6 jaar geleden
aangezien vs nog geen 21 is vallen zijn inkomsten zowiezo niet onder de kostendelersnorm.