Kan sparen voor je pensioen ten koste gaan van je belastingteruggave?

Ik wil graag ook zelf sparen voor mijn pensioen. Ben momenteel 23. Tot nu toe krijg ik ieder jaar van de belasting centen terug. Is de kans aanwezig dat ik dan door de buffer die ik heb opgebouwd voor mijn pensioen ineens wel belasting moet betalen? En kunnen er bedragen ongeveer genoemd worden?

Toegevoegd na 21 minuten:
Het gaat hier om banksparen. Product waar ik aan denk is RaboToekomstsparen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sparen
1.3K

Het beste antwoord

Dat hangt voornamelijk van je inkomen en het door je werkgever verstrekte pensioenvoorziening af. Je mag het bedrag dat je inlegt op een dergelijke rekening aftrekken voor zover het je 'jaarruimte' niet overschrijdt. Wat ze doen is dat ze gaan kijken hoeveel pensioen je op zou mógen bouwen, en daar trekken ze het opgebouwde pensioen vanaf. Het verschil is je jaarruimte.

Dat kan veel zijn (als je werkgever bijvoorbeeld geen pensioenregeling heeft), of juist heel weinig (bij de overheid krijg je bijvoorbeeld een erg leuk pensioen).

Het vervelende hieraan is dat de jaarruimte 2013 gebaseerd wordt op je inkomen en pensioenopbouw in 2012, maar het bedrag dat je vervolgens af mag trekken moet je feitelijk ingelegd hebben in 2013. Je kunt dus niet zeggen dat je je jaarruimte naderhand opvult. Je spaart voor je pensioen, of niet.

Het is verder van belang dat het een geblokkeerde rekening is, zoals bij het Toekomstsparen van de Rabobank.

Je kunt het beste een afspraak maken bij de bank om eens te bekijken wat je jaarruimte zou zijn en wat de mogelijkheden zijn. Dat is niet zo via internet vast te stellen. :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar het telt (op termijn) toch wel mee voor de vermogensrendementheffingstoets?
fisbel
10 jaar geleden
Pensioenopbouw gaat normaliter buiten Box 3 om. Je spaart voor je pensioen via de werkgever en eventueel ook nog voor extra pensioen. Bijvoorbeeld in de vorm van een bankspaarproduct of lijfrente. De ingelegde premies hiervoor zijn aftrekbaar voor zover er voldoende jaarruimte beschikbaar is. Als het opgebouwde pensioen tot uitkering komt en je zet de uitkering weg op een spaarrekening telt de uitkering uiteraard mee voor de vermogensrendementsheffing Box 3
fisbel
10 jaar geleden
Inktvisje:
De jaren even duidelijk neerzetten:
De premiebetalingen in dit jaar betreffen 2013. De aangifte over 2013 vindt plaats in 2014.
Voor de aangifte over het jaar 2013 moet de jaarruimte van 2012 worden bepaald. De jaarruimte is afhankelijk van het opgebouwde pensioen in 2012. Is o.a. afhankelijk van de zogenaamde A-factor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De reden dat ik hier naar kijk/onderzoek is omdat ik ook een Wajong heb voor een aantal 45%. Hierdoor krijg ik ook maar 55% pensioen via me werkgever. En ik wil natuurlijk later ook genieten, vooral nu het kabinet 'grootse' plannen heeft.