Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het veilig om je bankrekeningnummer online te zetten, zoals facebook?

In beschouwing genomen dat ik een alternatieve bankrekening gebruik (niet mijn hoofdrekening) en dat ik een TAN-code heb.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
10.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is tamelijk veilig; zeker als er geen saldo op staat. Je rekeningnummer is een soort brievenbus. Het sleuteltje houd je natuurlijk in je zak.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

In theorie wel zolang je jouw pincode er niet naast zet? ::)) (Praktisch zou ik het niet doen. Liever wanneer ik iets koop of verkoop online, zet ik mijn bankrekeningnummer in een e-mail of pb.)
Maar zolang iemand anders niet jouw TAN- of pincode heeft, kunnen zij er niets mee beginnen.

"ING Bank
Geef uw TAN-code nooit af. Niet aan derden, maar ook niet aan de ING. De ING vraagt namelijk nooit om uw TAN-code."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je bankrekeningnummer online zetten is niet helemaal veilig.

Kwaadwillenden kunnen niet direct geld van je rekening opnemen bij de geldautomaat. Daarvoor hebben ze ook kennis (je pincode) en bezit (je pasje) nodig. Bij online geld opnemen hebben ze ook je mobiele telefoon nodig omdat daarop de tancodes binnenkomen.

Je kunt bij sommige bedrijven echter nog wel spullen bestellen met alleen een naam en een rekeningnummer bij bedrijven die gebruikmaken van automatische incasso. Soms is alleen online aanvinken van een machtiging genoeg, soms is er een (vervalste) handtekening voor nodig.

Gezien de risico's is het veilig genoeg om je rekeningnummer te geven aan mensen die dat nodig hebben, maar online publiceren voor de hele wereld is wat anders. Je adres op Facebook zetten zou ook veilig moeten zijn als je de voordeursleutel niet online zet, maar als je in de ene post een foto zet van je nieuwe televisie en in een andere post je adres, dan is dat koren op de molen van inbrekers. Met het publiek maken van je rekeningnummer deel je een extra puzzelstukje uit voor identiteitsfraude.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding