Waarom zeggen we dat de Euro daalt, en niet dat de dollar stijgt?

Ik heb nog wat oude dollarbiljetten in een laatje liggen, van een vakantie lang geleden. Die dollarbiljetten worden nu (voor mij dan...) steeds meer waard.

Maar ook algemeen: waarom zeggen we dat de Euro daalt, terwijl we met evenveel recht zouden kunnen zeggen dat de dollar stijgt?

Cryofiel
13 jaar geleden
1.3K
rose
13 jaar geleden
Wist je dat het woord dollar van het Nederlandse daalder komt?
Cryofiel
13 jaar geleden
@conqie, och, van die $30 plus een paar muntjes die ik heb liggen, zal ik niet rijk worden - zó ver zal de dollar toch niet stijgen cq de Euro dalen.

Het beste antwoord

Omdat de dollar niet de enige andere muntsoort in de wereld is. Als de Euro daalt, daalt ie ook ten opzien van die valuta.
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas, antwoordman.

Andere antwoorden (6)

Ik zou denken omdat er veel meer is dan alleen de dollar en de euro. Dus dan zou je moeten zeggen dat de dollar, pond, yen en alle andere munteenheden stijgen. En het is niet handig om te zeggen dat álle munteenheden behalve de euro stijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste Nederlanders hebben niet zoals jij dollars thuis liggen.
Hier in Nederland gebruiken wij geen dollars, tenminste niet als betaalmiddel.
Lijkt mij dat het logischer is als wij het hebben over de daling van de euro, als over de dollars die daar in verhouding stijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk zeggen we beiden, gezien de VS de grootste handelspartner is van de EU is het voor de handliggend dat de de waarde van de Euro wordt vergeleken met de Dollar.

"De Euro daalt ten opzichte van de dollar" daarmee zeg je indirect dat dollar stijgt.

Vanwege feit dat hier de Euro wordt gebruikt zal je eerder spreken over een daling van de euro.

In de VS doen ze exact hetzelfde met de dollar.
http://www.topforexnews.com/2010/05/11/dollar-rises-against-euro-as-debt-concerns-return/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dollar stijgt dan ten opzichte van de euro misschien, maar niet ten opzichte van andere valuta.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik probeer alleen de link te leggen tussen de Dollar en de Euro. Bedoelde hiermee niet dat de dollar daadwerkelijk in waarde is gestegen. (Al lijkt dat wel nu ik het zo terug lees)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, zo heb ik het wel geïnterpreteerd inderdaad. Sorry. Dat ik eerst even moeten vragen eigenlijk. :-/
Het maakt allemaal niet zoveel uit, omdat het effect hetzelfde is. Met de uitspraak wil men aangeven waar de oorzaak ligt. De Euro is nu duidelijk aan het dalen, vanwege oorzaken die in de Eurozone liggen. De (vraag naar de) dollar stijgt een beetje. Eigenlijk zou je de twee effecten uit elkaar moeten halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag je met het zelfde recht zeggen. Het ligt er aan,met welke valuta je moet betalen.
Heb enige wken geleden een horloge via e-bay gekocht,had hem al wel uitgezocht,maar had op dat momennt nog niet voldoende euro's. Maar ik zag elke dag het horloge duurder worden in euro's,terwijl de prijs in ponden hetzelfde bleef.Ik had dus kunnen zeggen dat het pond steeg,maar ik verkoos te zeggen,dat de euro daalde,omdat dat de valuta was,waarin ik moest betalen.

Toegevoegd na 25 minuten:
Het zal wel duidelijk zijn,dat ik hem in het Verenigd Koninkrijk heb gekocht,maar nog even ten overvloede.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat wij hier met euro's betalen. vreemd is het wel, want het gaat juist om een daling ten opzichte van de dollar. als ik me niet vergis is de pond juist gedaald ten opzicht van de euro na de verkiezingen in het VK.