Krijg je al het geld terug bij belasting terug vragen?

Ik ben 18 en student. Ik heb nu een baantje. En als loonheffingskorting laat toepassen, dat kan voor één baan, betaal ik geen belasting. Daar verdien ik 5,4 per uur. Nu kan ik een andere baan krijgen daar verdien ik 10 bruto. Daar zou ik dan 33% belasting betalen.

Kan ik dat allemaal terug vragen aan het einde van het jaar? Dan spaar ik 3,25 per uur. Rond april terug vragen. Ideaal voor sparen voor de vakantie. Maar werkt het ook zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of voor je vakantie over een paar jaar... Ik krijg nog steeds flink wat geld terug over 2008, en dat komt nu voor het einde van dit jaar. Ze hebben 3 jaar de tijd om je terug te betalen, en dat gaat dan niet tot april, maar dan rekenen ze een vol kalenderjaar :-(

Het beste antwoord

Tot een bruto kalenderjaarinkomen van circa € 6.400 is men geen inkomstenbelasting verschuldigd.
De eventueel ingehouden (procentuele) loonbelasting valt (uiteindelijk) weg tegen de algemene heffingskorting die (in geld is en) € 1987 bedraagt. Dus na aangifte en aanslag.

Het is een misverstand dat je tot je 21e jaar geen belasting verschuldigd zou zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
Op basis van belastingtarief 2010 bij totaal brutoloon op jaarbasis na aanslag

BRUTO- arb. alg. inkom- % NETTO
loon korting heffings sten- inkom-
korting belast. stenbel.
9000 157 1987 866 9,62 8134
12000 509 1987 1518 12,65 11482
18000 1223 1987 2811 15,62 15189

Toegevoegd na 35 minuten:
Bovenstaand de vergelijking bij verschillende brutolonen in 2010.
De eindafrekening inkomstenbelasting loopt op van 0%, is € 0, bij bruto € 6.400 tot bij bruto € 18.000 en is dan 15,62% daarvan endat is € 2.811, waarna netto € 15.189 overblijft .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja in principe wel, ik weet niet of het percentage klopt maar tot (volgens mij) je 21e krijg je nog bijna alles terug wat je hebt betaald aan loonbelasting. Als je teveel gaat bijverdienen kan het mss wel weer korten op je studiebijlages.