Per 1 oktober gaat het BTW van 19% naar 21%. Moet ik straks ook meer gaan betalen voor mijn huur?

Ik heb een huurcontract van 5 jaar. In de huurcontract is een BTW tarief van 19% opgenomen. Inmiddels is 2 jaar verstreken. Moet ik na 1 oktober meer gaan betalen voor mijn huur over de resterende 3 jaren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Ja de btw gaat per 1 oktober 2012 omhoog dus ook de btw op de huur.
ronron1212
11 jaar geleden
Ja , bij alles wat voor die datum 19% was wordt helaas verhoogd ! In dien de btw lager zou het ook minder worden . Ja bij aan schaf van dure goederen kan aan schaf in eens hoger uit vallen . Huur contracten , overeenkomsten , goederen diensten overal waar btw over wordt geheven , in het hoge tarief wordt even zomaar 2% duurder . Ja dit wint geen prijs , dit is geen hervorming ,modernisering maar een heel simpele ordinaire belasting verhoging . Lopende contracten of reeds afgesloten overeenkomsten bieden daar geen soelaas op . Dus koop jij een koelkast en je betaalt bij aflevering , dan betaal je het nieuwe tarief . Daarom nu kopen en betalen , maar dat geeft weer andere risico's . !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas, de afspraak met je verhuurder kun je niet veranderen.

Allereerst speelt mee dat je 21% BTW moet gaan betalen vanaf het moment waarop de prestatie geleverd gaat worden. Loopt je huurtijd van 15 september tot 14 oktober, dan betaal je 19% BTW in de eerste periode van 15 tot 30 september. En 21% BTW over de periode van 1 oktober tot 14 oktober.

Je kunt je dus niet beroepen op de overeenkomst die er ligt, want in de overeenkomst staat ongetwijfeld dat de som vermeerderd wordt met de wettelijke rente. Die is vanaf 1 oktober 21%.

Ook is de BTW verhoging geen geldige reden om je overeenkomst te ontbinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
"want in de overeenkomst staat ongetwijfeld dat de som vermeerderd wordt met de wettelijke rente. Die is vanaf 1 oktober 21%. " Dat lijkt me een verschrijving. Je zult ongetwijfeld de BTW bedoelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd
Ik neem aan dat het om een bedrijfsruimte gaat waarbij gekozen is voor BTW-belaste verhuur en gezien de 5 jaar die je noemt.

(Ik heb nooit gelezen dat het huren van woonhuizen ook met BTW is belast).

Ja, de huur gaat dan omhoog. Stel dat de huur exclusief BTW nu euro 800.-/maand is. Dan is de huur inclusief BTW euro 952.-/maand (euro 800 * 1,19) en wordt deze met ingang van 1 oktober euro 968.- (euro 800 * 1,21).Een stijging van het per saldo te betalen bedrag van euro 1,68%.

Als je ondernemer bent, maakt die BTW-stijging echter niets uit en voor de consument wordt alles wat nu tegen het hoge tarief belast is 1,68% duurder (als de ondernemer geen misbruik maakt van de stijging van het BTW-tarief door ook de prijs van het product zelf te verhogen.)

Toegevoegd na 38 seconden:
van euro 1,68% = van 1,68%
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het bedrag zal wel voorgeschoten moeten worden. Waardoor liquide middelen tijdelijk zal dalen. Verder heeft u mijn vraag correct beantwoord. Proficiat