Wat mag je als vervoerskosten naar een arts of ziekenhuis aftrekken bij de aangifte inkomstenbelasting bij gebruik van de eigen auto?

De belastingtelefoon zegt 19 cent per km maar op hun site staat dat niet (wel bij ziekenbezoek): http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_ziektekosten/overzicht_ziektekosten

Moet je aanhouden de afstand van het adres waar je in de burgerlijke stand ingeschreven stond of (als je tijdelijk even ergens anders verbleef) de werkelijk gereden kilometers?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Als de medewerker Belastingtelefoon heeft gezegd dat het bedrag voor vervoerskosten naar een arts of ziekenhuis € 0,19 maakt deze dezelfde (grote) fout als veel mensen die hun belastingformulier invullen.

De € 0,19 betreffen ziekenBEZOEK. Reiskosten ziekenbezoek zijn onder een aantal voorwaarden aftrekbaar (meer dan 10 km enkele reis, langer dan een maand aaneengesloten opgenomen / verpleegd, zieke moet gezinslid zijn)

In de link in uw bericht wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen reiskosten ziekenbezoek en vervoerskosten arts / specialist. Bij deze laatste aftrekpost tellen de werkelijke kosten. Kosten dus voor openbaar vervoer of de kilometerkosten. Intern hanteert de Belastingdienst voor deze aftrekpost € 0,36 km (auto). FNV hanteert € 0,35 als de precieze kilometerprijs niet bekend is. Het opvoeren van parkeerkosten wordt geaccepteerd bij vervoer arts / specialist.

Wat betreft uw vraag welke afstand voor u geldt: de werkelijke kilometerkosten / afstand telt. Hierbij noemt u natuurlijk wel aannemelijk kunnen maken dat u tijdelijk ergens anders woonde.
fisbel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, bij reiskosten voor medische behandeling van degene voor wie aangifte wordt gedaan gelden de werkelijke kilometerkosten per eigen auto.
Bij 100.000 km per jaar kost 1 km. veel minder dan bij 2.000 km per jaar.
De werkelijke en aan te geven kilometerprijs kan dan bij voorbeeld € 0,20/km of € 1,00 /km zijn. .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk, en bevestigd wat ik al dacht dat de werkelijke kosten aftrekbaar zoals ook al in het aangifteprogramma staat.

Andere antwoorden (1)

Je mag inderdaad kosten gemaakt ingeval ziekte aftrekken. Ook vervoerkosten, let wel er is altijd een drempel. Je moet wel heel veel extra kosten hebben, wil je boven de drempel komen,