Hoor ik meer loon te krijgen?

Hoi, ik krijg als 18-jarige zonder vakantiegeld enz zo'n 5 euro per uur.
Mijn werkgevet had mij verteld dat dat minimumloon is voor mijn leeftijd, maar als ik op de site van rijksoverheid kijk staat dat het aantal uren per week invloed heeft op het minimumloon van een 18jarige. Nou hebben ze een app op hun site waarmee je het kan berekenen en ik kwam uit op zo'n 6euro per uur (706 eur per maand). Klopt het dat ik dit kan claimen bij mijn werkgever? Ik werk zo'n 20/25 uur per week. En heb een 0-urencontract

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom bespreek je het niet met je werkgever? Ik zou niet gelijk zinnen met woorden zoals 'claimen' er in roepen. Maar leg het gewoon uit dat je op de site van de rijksoverheid blablabla app hebt berekend dat blablala...zoveel uur per week werken op 0 uren basis is €6 p/u Kan ik dat ook krijgen per uur voor mijn arbeid meneer de werkgever?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tot slot nog even, het is geen recht dat sommige dingen horen... Zoals ik hoor dat per uur te krijgen... Dat is echt een flauwekul redenatie, je mag vinden dat je het verdient, en verder niet. Als je vanuit dat perspectief het blijft bekijken dan zul je beter met teleurstelling(en) kunnen omgaan, en beter je best gaan doen zo niet de beste willen worden om wel voor dat recht in aanmerking te komen. Want dan draait de wereld om en krijg je zonder te vragen dat geld erbij, en zolang dat blijft gebeuren dan blijft dat jouw trouwe leidraad in (onzeker)arbeidsland....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe kom je aan die 6?, want zelfs 5 ligt al boven het minimum jeugdloon voor 18 jarigen

Antwoorden (1)

Er bestaat een brutominimumjeugdloon per maand, per week en per dag. Resp. euren 32.58 voor een 18 jarige.

Brutominimumuurlonen bestaan niet. Om dat te kunnen herleiden, moet je weten wat het aantal uren per week is wat in jouw bedrijf geldt als fulltime.

Stel dat fulltime in jouw bedrijf 40 uur per week is. Dan moet je herleide minimumuurloon minstens eur 4.07 zijn (162,90/40). Bij een 36-urige werkweek eur 4.52 uur.

Ik weet niet hoe je op eur 6.00 komt maar zelfs met eur 5.00 per uur zit je al iets boven het minimum.
Computoon
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
+
Vraagsteller is waarschijnlijk uitgegaan van zijn eigen gemiddeld aantal uren per week, en niet de 36, 38 of 40 die het bedrijf hanteert. Dat zou mooi zijn, parttime werken en fulltime betaald krijgen!