Hoeveel macht heeft een vereniging van eigenaren precies?

Wat mag een vereniging van eigenaren allemaal verplicht stellen? Mogen ze bijvoorbeeld de kleur van de overgordijnen bepalen?
En zijn er wettelijke middelen om voorschriften af te dwingen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Als het goed is ben jij zelf ook lid van de vereniging van eigenaren! Je stelt dus samen de regels op.
Wat je uiteindelijk met elkaar afspreekt kan ook altijd weer bijgesteld worden in jaarlijkse vergaderingen.
En zo sta je altijd in je recht om zaken aan de kaart te stellen die je niet vindt kloppen.

In de praktijk stel je meestal samen regels op als bv de kleurschakeringen waarbinnen muren, kozijn of zonneschermen moeten blijven, naast regels betreffende het uitbreken van muren of bv het aanleggen van gehorige vloeren etc.

Kortom: de vereniging van eigenaren is geen 'ze', je maakt er zelf deel van uit, en daarbij horen plichten maar zeker ook rechten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jemineetje Deetje,dat is een moeilijke! Ik neem aan dat je een vereniging van huiseigenaren bedoelt? Her zal wel zo zijn dat alleen een democratische beslissing iets kan veranderen. Dat iedereen b.v. dezelfde kleur overgordijnen zou moeten hebben,lijkt me sterk! Het gaat waarschijnlijk om wijzigingen aan de buitenkant van de woning en dan mag het ook nog eens niet in strijd zijn met de gemeentelijke verordeningen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke vereniging van eigenaren heeft statuten. Daarin kun je de regels van de vve lezen. Daarin zou opgenomen kunnen zijn dat elk appartement dezelfde kleur overgordijnen moet hebben. Houd je je niet aan die regels, dan kan de vve besluiten, via een procedure bij de kantonrechter, jou alsnog te dwingen tot het naleven van die regels, bijv. op straffe van een dwangsom.
Mocht het besluit over de gordijnen genomen zijn tijdens een vergadering van eigenaren, en ben je het met die beslissing niet eens, dan kun je zelf via de kantonrechter proberen die beslissing nietig te laten verklaren.

De statuten van de vve kun je opvragen bij het bestuur, de beheerder of bij de KvK.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de aankoop van een woning krijg je behalve je koopcontract e.d ook een boekje met het regelement van de vve. Hierin staat beschreven wat er allemaal onder de vve valt.
Als bijvoorbeeld het vervangen of schilderen van kozijnenen onder de gezamelijke eigenaren geregeld is dan kan hierover in een vergadering beslist wordenof dit gedaan moet worden.
Er moet als het goed is wel een meerderheid zijn die er vóór is. Het is niet de bedoeling dat er 1 persoon het mooier vind kunstof kozijnenen te nemen terwijl de houten kozijnen nog in orde zijn. Ik heb een conflict gehad over een buur die zijn huis een jaar later dan ons kocht. Ik had alles net vervangen en gerepareerd, hij kocht een woning met achterstallig onderhoud en wilde de vereniging van eigenaren die slapend was weer leven in blazen om een deel van zijn kosten te betalen. Hierop hebben we een vergadering gehouden en zijn we overeen gekomen dat hij zijn woning eerst op niveau moest brengen. Ook kan je in een vergadering stemmen om bepaalde regels te laten vervallen. Het lijkt mij sterk dat de kleur van je gordijnen opgenomen zijn in de vve. wel kan het zijn dat de kozijnen een bepaalde kleur dienen te hebben of andere zaken waardoor je woning niet echt meer 1 geheel vormt en te veel af gaat wijken.