Wat is het btw-tarief op een gratis zending?

Normaal is het zo dat het btw tarief dat je in rekening brengt is voor verzendkosten, gelijk is aan de producten die het hoogst scoren in het btw tarief van de verzending. Echter het product dat ik normaal verkoop onder 21% btw heb ik nu gratis verloot, alleen de verzendkosten komen voor rekening van de winnaar (via een fb actie), moet ik de verzendkosten dan in de administratie ook opnemen als 21% btw of niet omdat de klant het product zelf niet heeft gekocht?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Het product valt onder het hoge btw tarief, over de verzendkosten zal dus ook 21% btw berekend moeten worden.

De uitzondering geldt alleen over producten die zijn vrijgesteld van btw.

Toegevoegd na 2 minuten:
Logische reden hiervoor is dat het voorkomt dat je producten voor €0.00 gaat verkopen, maar hogere verzend/administratie kosten gaat berekenen. Om de btw te ontlopen.