klopt het dat een lagere wisselkoers van het Britse Pond de export stimuleert en de import vermindert van Groot-Brittanie?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja een product in GB geproduceerd wordt dan goedkoper op het continent . Duitse producten auto's maar ook Nederlandse zeg bloemen worden er juist duurder . Er ontstaat dus meer werkgelegenheid in GB mogelijk stijgen daardoor de salarissen en loopt de inflatie verder op en zo verder dan wordt de economie oververhit de overheid gaat dan daar de rente laten stijgen tzt en dan komt het weer tot rust . Dit is maar een mogelijk scenario .

Antwoorden (1)

Ja dat klopt als de waardering voor de munt afneemt(pond wordt goedkoper tegen de euro) dan stijgt de export, want je krijgt meer(commodity) voor de dezelfde euro. Echter zijn de (grote)bedrijven ook niet van gisteren, en hebben natuurlijk vaste prijsafspraken, of regelen de business met de Amerikaanse dollar. Dus in de regel merk je eigenlijk heel weinig van dat 'voordeel' Import is omgekeerd ook waar, door vaste prijsafspraak merk je hier ook weinig van hoewel dan meer bedrijven de neiging hebben om daarvan te profiteren. (kijk naar benzine prijzen van tankstations die niet parallel meegaan met de exportprijs van olie) Olieprijs stond vorig jaar stevig onder druk, maar de mensen hebben daar aan de pomp weinig voordeel van gehad.

Toegevoegd na 16 minuten:
"Effect of depreciation in the exchange rate
If there is a depreciation in the value of the Pound, it will make UK exports cheaper, and it will make imports into the UK more expensive."