Bij welke van twee banen kun je het best de algemene heffingskorting laten inhouden?

Als je twee banen hebt, kun je aangeven dat de ene werkgever iets verrekent en de andere niet. Ik meen dat het over de algemene heffingskorting gaat, maar dat moet ik nog nalezen.

Mijn vraag is: maakt het uit welke van de twee werkgevers deze verrekening doet? Degene die het hoogste of het laagste salaris betaalt?

a) Maakt het uit gedurende het jaar?
b) Maakt het uit na de belastingaangifte?

Beide banen zijn voor 16 uur per week.

Cryofiel
7 jaar geleden
1.9K
erotisi
7 jaar geleden
UIteindelijk (na belastingaangifte) maakt dat niets uit. Maar als je in de maand meer netto over wil houden kun je voor het hoogste salaris kiezen.
Dat is overigens niet de algemene maar de loonheffingskorting al komt dat bijna op hetzelfde neer.
Indien de inkomens niet heel veel verschillen zal het echter weinig uitmaken.

Het beste antwoord

De algemene regel is:
Op de baan met het hoogste inkomen wordt de heffingskorting toegepast. Deze korting wordt maar 1 keer toegepast. Als die (per abuis) 2 keer wordt toegepast moet er achteraf meestal worden bijbetaald.

Vraag 1:
Maakt het uit of de loonheffingskorting niet per 1 januari maar later in het jaar ingaat. Natuurlijk maakt dat verschil. Als de heffingskorting later in het jaar ingaat is er meer belasting afgedragen. En is de kans groter dat er belastingteruggave volgt.

Vraag 2
Achteraf de heffingskorting aanvragen kan niet. Wel is het mogelijk een Voorlopige Aanslag te vragen. Dit kan ook een Voorlopige Teruggaaf zijn.

Het lijkt me in uw situatie nauwelijks van belang op welk inkomen u de loonheffingskorting laat toepassen. Let op: als uw totale inkomen hoger is dan circa € 20.000 moet er meestal worden bijbetaald. Dit omdat het deel van het inkomen boven € 20.000 met een hoger tarief wordt belast met bijna 4% extra te betalen belasting als gevolg. Als het totale inkomen hoger is dan bijvoorbeeld € 50.000 kan er ook voor gekozen worden helemaal geen loonheffingskorting te laten toe passen.
En als er aftrekposten zijn zoals hypotheekrenteaftrek kan dit voor de keuze wel of geen loonheffingskorting ook weer gevolgen hebben. En ook de keuze op welk loon de heffingskorting wordt toegepast.

Voor de Belastingdienst is het advies eenvoudig:
Als er (steeds weer) belasting achteraf betaald moet worden, vraag dan om een Voorlopige Aanslag is het advies. Maar u kunt natuurlijk, als u weet dat er bijbetaald moet worden, dit bedrag ook sparen.

Conclusie: het kan alle kanten op: wel of geen loonheffingskorting, op welk inkomen de korting, Wel of niet vragen om een VA. Er zijn mensen die het prettig vinden om bij de belastingaangifte op € 0 uit te komen. Maar anderen kiezen ervoor om achteraf (veel) geld terug te krijgen of te betalen. De klant is koning. De Belastingdienst vindt het allemaal prima. Als de aangifte maar eerlijk wordt ingevuld en er betaald wordt als dat moet. HOE dat gebeurt, dat maakt de dienst niets uit.
fisbel