Moet de accountant mijn stukken teruggeven en mijn gegevens verwijderen uit zijn bestanden?

De accountant die de administratie van mijn ex (zzp-er) deed zegt mij dat zij mijn gegevens en stukken niet kunnen toesturen, omdat zij een bewaarplicht van 7 jaar hebben.

Er is altijd apart voor mij belastingaangifte gedaan, dus het lijkt me dat deze aangiften en andere stukken aan mij toebehoren en ik daar ook verantwoordelijk voor ben. Ik heb mijn eigen bewaarplicht en zij lijken mij dus niet verantwoordelijk.

Tevens heb ik gevraagd mijn gegevens (NAW) te verwijderen uit het adressenbestand, zodat ik niet meer meega in de automatische aanvraag bij de belastingdienst. Dit op advies van de Belastingdienst zelf.
Bij de belastingdienst heb ik overigens al aangegeven dat deze accountant niet langer gemachtigd is om elektronische kopieën in mijn naam op te vragen.

De reden waarom ik mijn stukken terug wil en ik mijn adres- en andere gegevens verwijderd wil hebben bij dit accountantskantoor is de volgende.
Deze accountant is onbetrouwbaar gebleken inzake rechtszaken m.b.t. alimentatie van mijn kinderen. Hij googelt met de bedrijfscijfers van mijn ex, teneinde zo weinig mogelijk alimentatie te hoeven betalen. Zij willen ook erg graag op de hoogte blijven van mijn financiële situatie. Dat is de reden dat ik niet wil dat er nog stukken/gegevens van mij bewaard worden bij dit kantoor.

Bedankt voor jullie reactie/advies.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (2)

Het is idd. zo dat een accountantskantoor een bewaarplicht heeft van maximaal 7 jaar voor de door hen voor een cliënt gevoerde administratie.
Zij kunnen en mogen derhalve geen stukken overdragen binnen deze termijn.
Wel mogen en moeten zij kopieën van de gevoerde administratie en aangiften afgeven aan de cliënt als deze daarom vraagt. (Al is dat vanzelfsprekend niet gratis)

Het is overigens niet verplicht de aangiften voor de belasting door het accountantskantoor te laten doen.
Je bent nl. ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de aangifte, dus kun je die evengoed ook zelf doen met de uitkomsten van de accountantsopgave.
Het accountantskantoor kan evenwel iets makkelijker een ruimere aangifte uitsteltermijn bewerkstelligen dat veelal eenvoudiger door de belastingdienst geaccepteerd wordt. Maar dat is dan ook het enige voordeel dat je kunt hebben.

Een 'goede' accountant zal voor zijn cliënt uiteraard zo voordelig mogelijk 'uitleg' geven aan het financiële plaatje. Aangezien jij klaarblijkelijk, als ex van hun cliënt, ook in die strategie valt, waarschijnlijk ook op verzoek van je ex, is het niet vreemd dat zij de 'winst' zo laag mogelijk houden teneinde de alimentatie plicht ook zo laag mogelijk te houden.
Je kunt dat 'sjoemelen' noemen maar dan zul je zelf wel het tegendeel moeten kunnen bewijzen.

Maar je bent iig niet verplicht jouw gegevens bij die accountant in bewaring te hebben en te houden. Je relatie met hen kun je gewoon per direct opzeggen en zij hebben dan geen rechten meer om jouw gegevens hoe dan ook te gebruiken.
Voor wat betreft de administratie en aangiften die direct jou aangaan, daarvan heb je recht op afgifte van kopieën van de gehele periode dat zij ook jouw belangen behartigd hebben (niet gratis).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De originele stukken die gebruikt zijn voor het voeren van de administratie zoals facturen, afschriften, belastingaanslagen en jaaroverzichten ed zijn van jou. De accountant moet deze aan jou teruggeven. Het is inderdaad zo dat hij een bewaarplicht heeft, maar dit heeft alleen betrekking op het dossier en de administratie in het systeem. Maar jij moet zelf de echte stukken hebben in verband met jouw bewaarplicht!
Een accountant zal deze originelen ook niet in zijn archief willen hebben, want dat neemt allemaal te veel ruimte in. Het dossier en dergelijke willen ze soms best afgeven tegen een finale kwijting, dit betekent dat je ze terug krijgt, maar dat je ze niets meer kunt maken. Geen idee in hoeverre dit eigenlijk gaat.