Waarom kun je niet elke begrafenisverzekering afkopen?

Ik had een aantal polissen waarvan ik er twee kon afkopen,alleen eentje kan er niet afgekocht worden,maar alleen premievrij gemaakt worden.
Deze wordt uitbetaald na overlijden.
Is dit niet vreemd want ik heb er toch zelf al die jaren premie voor betaald dus eigenlijk is dit toch mijn geld?

Ik heb namelijk een polis in natura afgesloten zodat ik niet steeds bij hoeft te verzekeren want je blijft aan de gang op die manier omdat begrafenissen natuurlijk ook steeds duurder worden.

Waar kan ik informeren of dat hier iemand iets weet of dit zomaar mag en of je hiertegen iets kan ondernemen?

Weet jij het antwoord?

/2500

ja, dit mag in principe (maar: lees de voorwaarden!). Het is namelijk niet meer 'jouw geld'; je hebt een verzekering afgesloten. Een begrafenisverzekering is een schadeverzekering; je hebt recht op een uitkering als je schade lijdt (in dit geval: doodgaat), maar anders niet. Als je je brandverzekering opzegt krijg je het geld ook niet terug. Bekijk het zo: ALS je al was overleden, DAN had de verzekering uitgekeerd. Voor die zekerheid heb je premie betaald.

Je kunt niet altijd je uitvaartverzekering afkopen. Dat kan bijvoorbeeld niet met een naturaverzekering en soms ook niet met een koopsompolis. Je bent gebonden aan de afgesproken polisvoorwaarden. Mogelijk bieden de polisvoorwaarden niet de mogelijkheid om af te kopen. Je kunt er soms voor kiezen om premievrij te laten maken. Afkopen houdt in dat de opgebouwde waarde wordt uitgekeerd. Afkopen kost wel geld en is niet altijd verstandig. De afkoopwaarde is uiteraard altijd lager dan wat je hebt betaald aan premies. Als de voorwaarden geen mogelijkheid bieden en de Maatschappij wil ook niet uit coulance aan het verzoek voldoen dan zul je je daarbij neer moeten leggen. Toegevoegd na 30 minuten: Het is ook mogelijk dat het om een natura-sommenverzekering gaat, wat een variant is op de kapitaalverzekering. Er is sprake van een verzekerd bedrag, maar dit bedrag moet verplicht voor de betaling van de uitvaart worden gebruikt.

Bronnen:
http://www.afm.nl/nl/consumenten/aanpak/fa...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100