Waarom kun je niet elke begrafenisverzekering afkopen?

Ik had een aantal polissen waarvan ik er twee kon afkopen,alleen eentje kan er niet afgekocht worden,maar alleen premievrij gemaakt worden.
Deze wordt uitbetaald na overlijden.
Is dit niet vreemd want ik heb er toch zelf al die jaren premie voor betaald dus eigenlijk is dit toch mijn geld?

Ik heb namelijk een polis in natura afgesloten zodat ik niet steeds bij hoeft te verzekeren want je blijft aan de gang op die manier omdat begrafenissen natuurlijk ook steeds duurder worden.

Waar kan ik informeren of dat hier iemand iets weet of dit zomaar mag en of je hiertegen iets kan ondernemen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Reddie
10 jaar geleden
Je zegt twee tegenstrijdige dingen.
1) Deze wordt uitbetaald na overlijden.
2) een polis in natura afgesloten.
Een polis in natura wordt dus niet uitbetaald, maar geregeld.
Reken ook even uit hoeveel geld je zelf betaald hebt. Dat is een schijntje, en daar koop je bij lange na geen begrafenis voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee Reddie,ik bedoel hiermee dat ik jaren geleden een gewone uitvaartpolis had afgesloten en sinds vorig jaar een polis in natura heb afgesloten. Het zijn 2 verschillende polissen. De polis die al afbetaald is,is nu iets van 6000 euro,maar omdat een begrafenis steeds duurder wordt en je jezelf hiervoor steeds moet bijverzekeren,heb ik vorig jaar een polis in natura erbij afgesloten zodat ik zeker weet dat er altijd voldoende is voor een begrafenis. Als ik uit ga rekenen wat ik zelf betaald heb dan kom ik ver boven het dubbele bedrag uit want ja een verzekering moet er aan verdienen hè.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor iets meer dan 6000 euro kun je een prachtige crematie hebben met alles er op en er bij en heel goed verzorgd.
Weet ik uit recente ervaring.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik word liever begraven momo,ik heb niets met cremeren.

Antwoorden (2)

ja, dit mag in principe (maar: lees de voorwaarden!). Het is namelijk niet meer 'jouw geld'; je hebt een verzekering afgesloten. Een begrafenisverzekering is een schadeverzekering; je hebt recht op een uitkering als je schade lijdt (in dit geval: doodgaat), maar anders niet. Als je je brandverzekering opzegt krijg je het geld ook niet terug.
Bekijk het zo: ALS je al was overleden, DAN had de verzekering uitgekeerd. Voor die zekerheid heb je premie betaald.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord,maar dan vraag ik mij af waarom het bij de één wel kan en bij de ander niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat de een andere voorwaarden heeft dan de ander.
tinus1969
10 jaar geleden
Mogelijk heeft dit te maken met de (wettelijke/boekhoudkundige) opzet van de verzekering: Is het een schadeverzekering of een kapitaalverzekering.
-een schadeverzekering keert alleen uit als er werkelijk schade is.
-Een kapitaalverzekering keert (bijna) altijd uit; of aan het eind vd looptijd, of tijdens de looptijd. Een brand- of autoWA-verzekering is een schadeverzekering (keert alleen uit bij brand of auto-ongeluk); een levensverzekering of een hypotheekspaarpolis is een kapitaalverzekering (keert uit bij pensionering of na overlijden).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja het is een kapitaalverzekering,maar wel al heel lang betaald zodat er nu iets van 5200 staat om uit te keren na overlijden.
Ik heb deze premie zelf betaald,zelfs dubbel als je het uitrekent over al die jaren dus dan vraag ik mij af waarom ze dit niet uitbetalen,ze hebben er zelf toch geen verlies over. Is dit niet vreemd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel,ze moeten het vroeg of laat uitkeren.
tinus1969
10 jaar geleden
Waar staat dat het een kapitaalverzekering is met een recht op uitkering? het hele idee van een (schade)verzekering is nu juist, dat een deel van de mensen MINDER betaalt dan ze terugkrijgen. Daarom werkt het systeem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Officieel heet het een Uitvaart Geldverzekering (kapitaal) van Ardanta
tinus1969
10 jaar geleden
Hoe die verzekeringen heet doet er niet zo toe -Lees De Voorwaarden (de beruchte kleine lettertjes).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat weet ik al,het is gewoon niet afkoopbaar en daarom heb ik mijn vraag gesteld of hier niet iets tegen te doen is.
Je kunt niet altijd je uitvaartverzekering afkopen. Dat kan bijvoorbeeld niet met een naturaverzekering en soms ook niet met een koopsompolis. Je bent gebonden aan de afgesproken polisvoorwaarden. Mogelijk bieden de polisvoorwaarden niet de mogelijkheid om af te kopen. Je kunt er soms voor kiezen om premievrij te laten maken.

Afkopen houdt in dat de opgebouwde waarde wordt uitgekeerd. Afkopen kost wel geld en is niet altijd verstandig. De afkoopwaarde is uiteraard altijd lager dan wat je hebt betaald aan premies.

Als de voorwaarden geen mogelijkheid bieden en de Maatschappij wil ook niet uit coulance aan het verzoek voldoen dan zul je je daarbij neer moeten leggen.

Toegevoegd na 30 minuten:
Het is ook mogelijk dat het om een natura-sommenverzekering gaat, wat een variant is op de kapitaalverzekering. Er is sprake van een verzekerd bedrag, maar dit bedrag moet verplicht voor de betaling van de uitvaart worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat begrijp ik,maar het is toch eigenlijk van de gekke als je dit niet af kunt kopen,je hebt er tenslotte zelf voor betaald. Daarom vraag ik mij af of hier iets over bekend is van iemand die dit ook aan de hand heeft gehad en op één of andere manier wel heeft af kunnen kopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, maar je bent bepaalde voorwaarden overeengekomen, waar jij en de Verzekeringsmaatschappij zich aan moeten houden. Lees dus eerst de voorwaarden er op na. Geven die niet het recht dan kun je een verzoek voor coulance indienen. Maar de verzekeraar is dan niet iets verplicht.
Een rechtszaak beginnen heeft uiteraard geen zin als de voorwaarden geen recht hierop geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan zou ik echt alles uit moeten pluizen want mijn verzekering is al heel wat keren naar een ander overgeheveld door het assurantiekantoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gewoon een brief of e-mail schrijven en een verzoek indienen. Je zet erin dat mocht het zo zijn dat de voorwaarden niet de mogelijkheid bieden of de Verzekeringsmaatschappij uit coulance alsnog aan je verzoek wil doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben bang dat ze daar niet aan mee willen werken want ik had het al gevraagd.
Het bedrag word na overlijden op je eigen rekening over gemaakt dus je moet er ook nog eens voor zorgen dat je met iemand een en/of rekening hebt want anders kan niemand het geld eraf halen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De kans is inderdaad groot dat ze geen kosten en moeite willen doen, zeker niet als ze het niet verplicht zijn volgens de voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij overlijden wordt de rekening door de bank geblokkeerd en na overleggen van eventueel een verklaring van erfrecht komt het bedrag en tegoed van de rekening beschikbaar voor de nabestaanden. Een rekening op twee namen is dus niet nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat weet ik,maar een verklaring van erfrecht kost ook een aardig bedrag dus heb je aan een en/of rekening in dit geval meer omdat dit niets extra kost. En wat als je geen nabestaanden hebt,wat gebeurd er dan met het geld,het gaat hier toch om ruim 5000 euro waar ik liever nu zelf had van kunnen genieten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Banken blokkeren ook en/of rekeningen. Soms kan het zonder verklaring van erfrecht als het bedrag van de erfenis niet zo groot is. Het beleid kan per bank verschillen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat mag eigenlijk niet. Gelukkig heb ik daar geen last mee gehad toen ik een en/of met mijn moeder had.