Raak ik mijn smartengeld kwijt zodra ik een bijstandsuitkering heb aangevraagd?

In december 2015 ben ik in aanraking geweest met een kop-staart botsing en zit sindsdien met rugklachten. Inmiddels heb ik een Ziektewetuitkering en een WW uitkering gehad. Nu de WW uitkering stopt moet ik een bijstandsuitkering aanvragen. Afgelopen januari heb ik een smartengeldbedrag ontvangen van €3000,-. Moet ik dit inleveren bij de bijstandsuitkering of wordt dit meegerekend als eigen vermogen? Mijn eigen vermogen mag bijna €12.000,- euro zijn (alleenstaande ouder).

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee, je raakt je smartengeld niet kwijt.
Dit valt gewoon onder je eigen vermogen.

Zelfs als je tijdens de uitkering smartengeld ontvangt, zal deze over het algemeen niet van invloed zijn op de bijstandsuitkering.
Wel zal de gemeente in zo'n geval mogelijk kritisch willen bekijken of het daadwerkelijk gaat om smartengeld of om een schadevergoeding voor materiële schade die bewust onder de noemer van smartengeld wordt uitgekeerd. Ook heeft de gemeente de mogelijkheid om een eigen beleid te voeren waarin is opgenomen welk bedrag aan smartengeld wordt vrijgesteld.
Maar daar is hier dus geen sprake van.
SimonV