Wat kost personeel inhuren van een uitzendbureua?

Wat kost personeel inhuren via een uitzendbureau?

-Stel de persoon die via het uitzendbureau komt verdient €10 netto per uur, wat betaal ik dan aan het uitzendbureau (gemiddeld per uur)
-Stel de persoon die via het uitzendbureau komt verdient €13 bruto per uur, wat betaal ik dan per uur aan het uitzendbureau?

Wat is een beetje een vuistregel daarvoor?

Graag antwoord goed toelichten.

Alvast bedankt voor de reacties.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
9.7K
Antoni
7 jaar geleden
Het voordeel van personeel inhuren via een uitzendbureau zijn niet direct de lage kosten, maar de flexibiliteit. Je kan ieder moment, afhankelijk van de gemaakte afspraken met het uitzendbureau, "van de uitzendkracht af" en hebt op lange termijn geen verplichtingen aan de medewerker (die je wel zou hebben bij een medewerker in vaste dienst).

Het beste antwoord

* Het brutoloon van iemand die netto 10.-/uur overhoudt, zal ongeveer 12.-/uur zijn. Volgens het gebruikte bronbestand liggen de loonkosten van een uitzendkracht 50% bovenop het brutoloon van een reguliere werknemer. Dan zitten we al op eur 18./uur.

Daarbovenop zet het uitzendbureau nog een marge.

Dus de uitzendkracht die zelf een brutoloon van ongeveer eur 12.-/uur ontvangt (en netto eur 10.-) , zal voor de inlener ergens tussen de eur 20.- en 25.- uur kosten, exclusief btw.

* Op een andere plaats werd indicatief gegeven: brutoloon * 1,75. Laten we dat los op de uitzendkracht die bruto eur 13.- krijgt, dan wordt het inlenerstarief eur 22,75/uur.

* En weer elders wordt gesteld dat een uitzendkracht 2 tot 2,5 keer zoveel kost als zijn brutoloon. Dan zou een brutoloon van eur 13.- een inlenerstarief tussen de eur 26.- en eur 32,50 opleveren.

De marge hangt natuurlijk ook samen met zaken als de grootte van het uitzendbureau, of het een incidentele inlening betreft of een structurele en andere commerciële factoren.

Overigens moeten uitzendkrachten die werken onder de ABU-cao hetzelfde salaris krijgen als eigen medewerkers in verder soortgelijke omstandigheden.

Laat ik op basis van het bovenstaande de handige rekenregel nemen: inlenerstarief is brutoloon * 2.

Toegevoegd na 20 uur:
Voor hoger opgeleid/specialistisch personeel kun je uitgaan van een wat hogere vermenigvuldigingsfactor.
Computoon
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Ja, dat uitgangspunt is mij ook bekend. De inhuurder betaalt gemiddeld zo'n 2 x het bedrag dat de uitzendkracht ontvangt. Alleen heb ik daar geen bronnen voor. De voordelen voor de inhuurder zijn de flexibiliteit, geen kosten meer na afloop van het contract en minder administratie(kosten).
Computoon
7 jaar geleden
Nadelen van de inzet van uitzendkrachten zijn er natuurlijk ook:
- de hogere kosten (maar daar zal binnen een bepaalde marge wel over te onderhandelen zijn). Op een site vond ik echter dat dat de 'uitzendondernemingenbond' (de ABU) stelt dat het de eerste zes maanden goedkoper is om een uitzendkracht in te huren dan een medewerker onder contract aan te nemen.
- als de uitzendkracht nog in de fase zit van werken met uitzendbeding kan hij de overeenkomst van de ene op de andere dag opzeggen. Dat kan bijvoorbeeld spelen als de uitzendkracht in de tussentijd nog aan het solliciteren was naar een vaste baan of wanneer hij elders meer kan verdienen. Dat is een bezwaar wanneer een uitzendkracht wordt ingezet op een functie die veel inwerktijd vraagt.