Wat was in 2001 de rente op een staatsobligatie?

Voor school moet ik het rendement van een investering van 100000 in staatsobligaties van 2001 tm 2011 berekenen maar ik vind nergens de rente van die tijd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
1.2K

Antwoorden (1)

De rente staat genoemd in de naam van de obligatie, bijv.
NEDER4%15JAN11 heeft een rente van 4% en loopt tot 15 jan. 2011. Aangezien er vrijwel dagelijks obligaties worden uitgegeven, is er geen sprake van "de rente van 2009", hooguit een gemiddelde.

Voor de liefhebber hier de statistieken:

http://www.dsta.nl/Actueel/Statistieken/Rentereeksen_Nederlandse_staatsobligaties

Maar misschen kan het grafiekje ook dienst doen als "rente bij benadering", links onder op pagina ?:

http://www.homefinance.nl/algemeen/informatie/kapitaalmarktrente.asp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+alleen gaan je statistieken maar tot 2002 terug,
In 2002 daar zijn alle 10 jaar rente's trouwens 5%, alleen de uitgifteprijs verschilt, waardoor de yield wel schommelt. Voor de vraagsteller: gewoon die 4% nemen en daarmee doorrekenen. Om het ingewikkeld te maken:
wat die je met de uitgekeerde rente?
Rente op rente zou in dit geval een beetje raar zijn, omdat die jaarlijks uitgekeerd wordt.
Dat kan je natuurlijk weer op de bank zetten, maar voor welke rente. (die elk jaar anders is, of neem je daar ook die 4% voor?)