Als je een bank-overschrijving doet. Moet de naam van de rekeninghouder overeenkomen met de naam waarop zijn rekening geregistreerd staat?

Dus als voorbeeld: Bij mij staat de rekening geregistreerd op naam van: "P. Pietersen jr." (fictief).
En als iemand geld overmaakt naar mij, mag deze ook "P. Pietersen" invullen? Of komt de betaling niet over omdat er "jr." mist?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
54.3K

Antwoorden (7)

Mijn ervaring is,dat het precies hetzelfde moet zijn anders word het niet overgemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij kleine bedragen vind naamcontrole alleen steeksproefgewijs plaats. Bij bedragen boven 25.000 wordt wel gecontroleerd of de naam exact overeenkomt.
paulus811
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zullen we dat eens proberen? Ik stuur jou een PBtje met naam en bankrek. no. en jij maakt 25.000 euro over.
paulus811
13 jaar geleden
Prima, doen we. En als het niet lukt, stuur je mij dan 12.500? Hebben we een deal?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat bedragen beneden 25.000 niet gecontroleerd worden,zie ik daar maar van af.
paulus811
13 jaar geleden
Mogelijk verschilt het per bank. Bij mij is ooit een betaling van 37000 afgekeurd omdat de eerste 5 karakters die ik had opgegeven van de naam niet overeen kwamen met de ontvanger. De ING meldde dat deze extra controle boven 25000 wordt uitgevoerd.
Als jij er zelf zeker van bent dat het de goede persoon en het juiste nummer is, maakt het niet veel uit of de naam een beetje varieert.

Ik maakte b.v. een tijd geleden gauw gauw iets over via Internet. Er komt dan altijd een scherm met: klopt de naam,, ,,,, met het nummer....? Het klopte niet, dus het bedrag werd aan een mij onbekend persoon overgemaakt. Ik had een fout in het nummer gemaakt en het scherm niet gelezen.
Dus als het nummer echt goed is, komt het goed!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de meeste gevallen komt het over.

Ik heb laatst een paketje gevonden met kleding, vond ook een pinbon met banknummer, ik heb toen een bedrag overgemaakt om alleen de boodschap over te brengen dat ik het paketje met kleding had gevonden. (bij omschrijving)

Wist geen naam of woonplaats, heb bij beide mijn woonplaats ingevuld en begunstigde heeft ontvangen.

Mijn kinderen dragen een naam die soms met een i en soms met een Y aan het eind wordt geschreven, in beide gevallen komt het geld over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het er genoeg op lijkt dan komt het goed. Als jij als naam: "Klaasjan Dirksen" invult, dan kan het afgekeurd worden. Dat doet de bank trouwens voor je eigen beveiliging, want het kan zijn dat je het rekeningnummer fout hebt getikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring is dat de Postbank (nu de ING) altijd naamcontrole uitvoert. De andere banken doen dat inderdaad steeksproefgewijs of bij hoge bedragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit verschilt per bank. Ik weet dat de postbank/ING bank hier heel kritisch in is. Andere banken maken het geld wel gewoon over, als de achternaam maar klopt.
Of de toevoeging jr bij de ING iets uitmaakt is mij niet bekend