Hoe en waar moet je aangifte doen van diefstal van intellectueel eigendom ?

Ik ontwerp en verkoop patronen voor haak- en breiwerk, als niet echt lucratieve bijverdienste maar vooral om de hobby een beetje te kunnen bekostigen.

Nu weet ik natuurlijk best dat af en toe iemand een gekocht patroon doorgeeft aan een vriendin of kennis, en daar doe ik niet echt moeilijk over ; kan gebeuren. Zie het maar als een vorm van reclame ofzo.

Maar nu heeft vanmorgen bij mij een dame een patroon gekocht, dat ze nu in ongewijzigde vorm te koop aanbied op Marktplaats. (Ja, druk bezig met melden enzo). Om er zelf dus geld aan te verdienen. Bij mijn beste weten is dat diefstal van intellectueel eigendom, en het lijkt me logisch dat ik hierover ' not amused' ben.

Maar hoe doe je daar eventueel aangifte van ? Ik denk niet dat ik het zo ver laat komen hoor, maar de vraag hield me even bezig. Ga je naar de plaatselijke politie ? Internet ? Ik heb echt geen idee.....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Een ontwerp, een verhaal, een gedicht etc. kun je allemaal registreren bij de belastingdienst (Afd. successierechten en registratie). Dat doe ikzelf ook met bladmuziek en teksten. Je stuurt het op en krijgt het retour met stempel en dagtekening.
Gaat iemand ermee aan de haal, dan kun je bewijzen dat dat ontwerp van jou is. In het ergste geval zou ik dan contact opnemen met een advocaat (de meeste advocaten houden regelmatig een gratis spreekuur) om te kijken wat je kansen zijn om kopieren etc. te stoppen.
Je kunt de persoon in kwestie natuurlijk het beste eerst even melden dat je daar niet van ben gediend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb ik gedaan en de boodschap is overgekomen. In bladmuziek gaan echter wel even andere bedragen om ; we praten hier over een paar euro voor twintig, dertig pagina's die het resultaat zijn van ongeveer vier weken werk en ene kleine twintig euro materiaal. Voor je dat terugverdiend hebt ben je al heel wat verder, en winst maak je er eigenlijk niet op. Zou je dat moeten registreren, dan denk ik dat de prijzen in de categorie onverkoopbaar zouden vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ontwerp op zich, is niet in geld uit te drukken. Het kan zomaar gebeuren dat jij iets moois maakt en een fabrikant dit van jou 'pikt' en in massaproduktie gaat brengen.

Andere antwoorden (4)

Als deze dame het van jou heeft gekocht dan is het van haar.. en mag zij, denk ik, doen wat ze wil met dat patroon..
Als je een schilderij van iemand koopt en verkoopt het later weer dan heb je toch ongeveer dezelfde situatie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het anders als zij het doet voorkomen alsof zij het heeft ontworpen maar dat zou je moeten navragen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, een schilderij is één voorwerp. Dit is meer te vergelijken met......pfffff.....een boek kopen, en daarvan kopieen maken die je voor de helft van de prijs van het boek via marktplaats verkoopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik merk het aan de minnetjes ja.. Ik snap het!
;-0
Jouw intellectueel eigendom is beschermd, het product dat met jouw intellectueel eigendom is gemaakt niet. Dat maakt het erg lastig om te onderscheiden wanneer iemand jouw intellectueel eigendom doorverkoopt, of gewoon een product dat jij hebt verkocht.

Even als voorbeeld: als je het originele manuscript koopt van bijvoorbeeld een Harry-Potter-boek heb je nog niet het intellectueel eigendom daarvan gekocht. Het manuscript mag je zonder pardoon doorverkopen, dat is geen probleem. Je maakt alleen geen aanspraak op de inkomsten uit het intellectueel eigendom.

Nu terug naar jouw situatie: het doorverkopen van het patroon dat jij verkocht hebt mag gewoon doorverkocht worden. Gaat die persoon er echter kopieën van maken en verkoopt die persoon dan die kopieën mag dat niet.

Als ik jou was zou ik eens gaan kijken of het mogelijk is jouw patronen te beschermen door deponering bij een speciaal bureau.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij kunt bewijzen dat dit van jou afkomstig is kun je de dame in kwestie aanklagen op grond van de 'auteurswet 1912'. Hier zit wel het nadeel aan dat je werk geregistreerd word en de Belastingdienst nog wel eens bij je zou kunnen aankloppen met een 'achtergestelde invordering'. En ik weet niet of je daarop zit te wachten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, nee, beslist niet, maar over zulke bedragen gaat het ook (helaas) niet, en een rechtzaak hoeft het ook niet te worden, hoor. Sterker nog, ik ga ook geen aangifte doen, ik vroeg het me alleen ineens af. Stel dat je een boek schrijft en iemand gaat er gewoon met jou text vandoor.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn uitgever doet niet anders...;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, ja dat heeft Sonja Bakker goed aangepakt ; eerst zelf een uitgeverij beginnen. Die is echt spekkoper volgens mij ; de 10 % royalties EN de 90 % winst van de uitgever. lol
Volgende keer zelf uitgeven he ? Maarja, bereik maar eens een groot publiek - dat is met Internet en patronen niet zo moeilijk, maar met boeken.....????
Echter, als je in het engels over en populair onderwerp schrijft en je laat je boeken tegen betaling downloaden, geef ik je een goeie kans, hoor. Maar kijk er niet raar van op als er af en toe een illegale 'kopie' tussen zit....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet welke uitgever jij in gedachte hebt. Maar die royalties liggen doorgaans op een 25% á 30%... En mijn Engels is te matig om begrijpelijk te schrijven...:D
Het intellectuele eigendom is sinds het internet iets wat eigenlijk niet of nauwelijks meer te beveiligen is. Iedereen die wel eens een mp3 of een filmpje op youtube heeft gezet pleegt namelijk op dezelfde wijze 'inbreuk op auteursrecht': hier wordt namelijk op dezelfde wijze een idee (muziek is dat ook) 'aan de massa gegeven'. Het is een rammelende wet die eigenlijk gewoon afgeschaft moet worden omdat het meer problemen veroorzaakt dan oplost. Eigenlijk moet een artiest (ongeacht of die nou muziek, film of breipatronen maakt) zijn centen verdienen op het moment dat hij het uit handen geeft. Voor een muzikant betekent dat: met optredens. Voor een ontwerper van breipatronen: bij de verkoop van het patroon.

Ik begrijp dat je geirriteerd bent dat je patroon zo wordt doorverkocht, maar ik weet zeker dat er op jouw computer en in jouw huis heel wat objecten, applicaties, films en muziek staan waar de oorspronkelijke auteurs helemaal niets aan hebben verdiend. En dat is helemaal niet erg.