Is het mogelijk om zelf een officieel contract aan te vragen?

Mijn moeder heeft geld voor mij gespaard. Dit komt pas vrij als ik 21 ben. Ik heb niet veel contact en ben bang dat ze zodra het geld vrij komt het voor haar zelf gebruikt. Kan ik hier iets aan doen zodat het wel naar mij gaat? Een soort contract wat beide partijen moeten tekenen of zo?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als het vrijkomt op jouw 21ste verjaardag, zou ik contact op nemen met de bank en vragen hoe te voorkomen dat zij het 1 minuut daarna kan opnemen.
In principe zou dit ook niet kunnen... als het op jouw naam staat tenminste, ben jij de ENIGE die het kan opnemen (tenzij het een en/of rekening is).

Hoe zou zij het kunnen 'gebruiken'? zij moet het dan toch ook eerst opnemen en dat kan niet , begrijp ik , het staat op jouw naam want komt vrij als je 21 bent.

Antwoord

Staat het wel op jouw naam?
Zo ja, is er geen probleem, kan zij het niet opnemen.
Neem voor de zekerheid contact op met de bank en verifieer deze gegevens, zodat je zekerheid hebt dat het feiten zijn.
Op jouw naam, tot je 21ste vast, opname alleen door jou.
Vraag aan de bank of er sprake is van een en/of rekening en zo ja, wat het in dit geval precies inhoudt.

Toegevoegd na 17 minuten:
Indien (groot)ouders de mogelijkheid willen houden om in eventuele financiële noodgevallen een beroep te kunnen doen op het banktegoed dat zij ten behoeve van hun (klein)kind hebben gespaard, doen zij er goed aan te sparen op een rekening die op hun eigen naam staat. Willen zij er echter zeker van zijn dat het geld ook daadwerkelijk aan het (klein)kind toekomt, kan het beter zijn ervoor te kiezen een spaarrekening op naam van het (klein)kind te openen. Het is dan ook van belang om vast te stellen welke spaarvorm het beste voldoet aan het doel dat de (groot)ouders met het sparen voor ogen hebben, alvorens daadwerkelijk tot sparen over te gaan.

Toegevoegd na 21 minuten:
Of een speciaal contract mogelijk is? Nee, dat denk ik niet, zolang zij een niet 'welwillende' partij is, lijkt dit niet mogelijk. Of het nodig is, is iets anders. Afhankelijk van de tenaamstelling kun je van alles verzinnen. Eerst dat zeker weten. Staat het op jouw naam, kan zij er niet aankomen. Staat het op naam van de (groot-)ouders, is het een ander verhaal. (zie bron)