Klopt het dat je je spaarloon uitlaat bètaalen dat je er in 2013 belasting over moet betalen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft je geen zorgen te maken, de wereld vergaat toch in 2012 XD

Het beste antwoord

Dat ligt eraan hoe groot jouw vermogen is.

Zolang je je spaarloon laat staan op de huidige spaarloonrekening, hoef je dat bedrag niet mee te rekenen bij het bepalen van jouw vermogen in box 3.

Als je het spaarloon laat uitbetalen, komt het op een rekening te staan waarvan je het saldo *wel* moet meerekenen bji het bepalen van het vermogen in box 3.

Toegevoegd na 3 minuten:

De peildatum voor de belastingen is 1 januari. Voor de aangifte over 2012 hoef je het bedrag op je spaarloonrekening niet mee te rekenen in box 3, want op 1 januari 2012 stond het bedrag nog op de spaarloonrekening.

Als je niets doet, geldt voor de aangifte over 2013 straks hetzelfde.

Als je het geld daarentegen laat uitbetalen, komt het ergens in de loop van 2012 op een andere rekening te staan. Op 1 januari 2013 (de peildatum voor de belastingaangifte) staat het geld dan op een rekening die je *wel* moet meetellen. Jouw vermogen in box 3 wordt daardoor hoger.

Nu hoeft dat niet direct erg te zijn. Je gaat pas vermogensrendementsheffing betalen vanaf een bedrag van ongeveer 20 k€ per persoon (dus ongeveer 40 k€ voor fiscale partners). Zolang jij daar onder blijft, hoef je nog steeds geen vermogensrendementsheffing te betalen, ook niet als je het saldo van je spaarloonrekening laat uitbetalen.

Kom je (na het uitbetalen) op 1 januari 2013 boven de grens voor de vermogensrendementsheffing, dan moet je dus belasting betalen over dat bedrag.