Ik heb mijn meterstand voor het water doorgegeven. 425m3 heb ik doorgegeven, is dit veel, weinig, normaal?

Wat kan ik verwachten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.4K

Antwoorden (5)

Dat is veel maar ja het hangt natuurlijk af van de samenstelling van uw gezin. Bent wel zeker dat u geen commaatje verkeerd gezet heeft. Eens vergelijken met vorige jaren kan uitsluitsel geven.
Wij hebben met 2 personen rond de 50m³/jaar. Geen vaatwas, dat ben ikzelf :-).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een *meterstand* van 425 m3 zegt niets. De meter geeft namelijk aan hoeveel water er is verbruikt sinds die meter werd gemonteerd (eventueel is hij een paar keer "klokje rond" gegaan).

Waar het om gaat is het verschil tussen de meterstand nu en de meterstand vorig jaar op dezelfde dag.

Als de meter nu 425 m3 aangeeft en vorig jaar 390 m3, dan heb je in de afgelopen 366 dagen dus 35 m3 water verbruikt. Dat is het enige getal dat telt.

--

Mocht je waterverbruik (dus niet je huidige meterstand) toch echt 425 m3 zijn, dan heb je erg veel water verbruikt. Ik geloof dat 40 tot 45 m3 per jaar normaal is voor een eenpersoons huishouden; voor een meerpersoons huishouden is het natuurlijk hoger, maar voor een tweepersoons huishouden is het bijvoorbeeld niet twee keer zo hoog als voor een eenpersoons huishouden.

Hoe dan ook, 425 m3 per jaar is veel. Dan zit je ofwel in een bijzondere situatie, ofwel je hebt een lekkage. Dat laatste kun je, zeker met zo'n groot waterverbruik, controleren door al je huisgenoten te vragen een uur lang (langer is beter) geen water te gebruiken en bijvoorbeeld ook het toilet niet door te spoelen. Lees aan het begin en aan het einde van dat uur de watermeter af. Loopt de watermeter ondanks het dichthouden van alle kranen, dan weet je dat je een lek hebt.
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helder antwoord +
Cryofiel
11 jaar geleden
Waarom zou het niet al te veel zijn? Zo'n meter gaat trouwens na de 9999,9999 gewoon verder bij 0000,0000. En nogmaals, en nogmaals, als de bewoners veel water verbruiken. Begrijp ik goed dat je nog geen jaar in dat huis woont? Heb je dan geen stand opgenomen op het moment dat je hier ging wonen? Dat is wel gebruikelijk, zodat de waterkosten netjes over de oude en de nieuwe bewoners worden verdeeld. Misschien staat die tussenstand op een van de eerste overzichten die je van de leverancier hebt gekregen. En anders gewoon mijn lekproef doen die ik in mijn antwoord beschreef. Of, als alternatief, elke week de stand opschrijven. Dan weet je je weekverbruik, en na een paar weken heb je een aardig idee van je *gemiddelde* weekverbruik. Je kunt het natuurlijk ook dagelijks opschrijven, maar dat is wat meer werk. Wat je ook doet, Excel is geduldig, die rekent het keurig voor je om naar een momentaan jaarverbruik.
Daar is inderdaad geen zinnig antwoord op te geven, dan moet je ook weten hoeveel het de vorige keer was zodat je weet wat je hebt verbruikt. Ligt er maar net aan hoelang het huis er staat en dus hoelang de meter erin zit.

Toegevoegd na 2 minuten:
Indien je de meterstand via internet hebt doorgegeven kan het ook zijn dat je een melding krijgt van: Deze meterstand is laag/hoog weet ik zeker dat dit de goede stand is?

Kan bijvoorbeeld zijn dat een huis een jaar heeft leeg gestaan en dus geen verbruik is geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op internetsites is het gemiddeld gebruik van water, electra, energie gemakkelijk te vinden. Voor water is er een vuistregel: gezin / 2 kinderen - per dag een halve m3. Dus 500 liter per dag. Zo kom je op een jaargebruik van 180m3 gemiddeld. Alleen als er veel en lang gedoucht wordt (100 liter voor 10 minuten onder de douche) of als de tuin regelmatig wordt gesproeid of de auto elke week een uitgebreide sproeibeurt krijgt zou je op een gemiddelde van 450m3 kunnen uitkomen. Voor een alleenstaande is het gemiddeld watergebruik natuurlijk lager.
http://www.nibud.nl/uitgaven/huishouden/gas-elektriciteit-en-water.html
fisbel
11 jaar geleden
Als 425m3 het verbruik voor 1 persoon is, is dat onwaarschijnlijk veel. Dan heb je of lekkage, of je gaat 3 keer per dag in een 120 liter bad of je trekt het toilet meer dan 30 keer per dag door. 425.000 liter water heb je het dan over, dat is meer dan 1100 liter water per dag. Heb je er zelf een verklaring voor waarom zoveel.