Mag mijn baas mij verplichten meer uren te werken dan afgesproken in mijn contact?

Ik werk als fietsenmaker en mijn besproken werkweek bestond uit 36,5 uur.

Nu hebben wij 8 jaar geleden elke woensdag 4 uur vrijgekregen die wel betaald werd.

Nu kreeg ik vandaag te horen dat ik mijn vrije zaterdag en vrijdag avond moet inleveren en hierdoor wekelijks 40,5 uur te moeten werken dit zonder extra te verdienen.

Nu is mijn vraag mag dit zomaar?

Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Stonden de 4 uren vrij op de woensdag wel in het contract? In principe mag dit. Voor overwerk hoeft geen vergoeding worden gegeven. Als jouw baas nu zegt dat de vergoeding geleidelijk over 8 jaar is uitbetaald d.m.v. de vrije betaalde uren, heeft hij juridisch gezien een punt. Overwerk moet uitbetaald worden, of op een andere manier gecompenseerd worden in bepaalde branches. "Of overwerk uitbetaald moet worden, hangt in eerste instantie van de in de arbeidsovereenkomst en cao gemaakte afspraken af. In sommige branches (zoals de juridische wereld), hoort overwerk er gewoon bij en zit dat al in het basisloon. Het gaat er dan om dat het werk gewoon af is. In andere branches zijn regelingen dat het overwerk gewoon wordt uitbetaald of dat het overwerk wordt gecompenseerd met extra vrije tijd in een rustige periode (onder meer ‘tijd-voor-tijd’ genoemd)."

Bronnen:
http://www.wetrecht.nl/overwerk/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100