Bij de introductie van de Euro werd er al gesproken over de Neuro en de Zeuro. De noordelijke landen (Duitsland, Nederland, Frankkrijk) zou een keiharde munt worden, terwijl de zuidelijke landen een Euro met een andere valutawaarde zouden hebben.

Deze woordspeling is pas weer opgelaaid n.a.v. een artikel in het NRC van Maarten van Schinkel.

Qua term zal dit het niet worden omdat neuro internationaal iets heel anders betekent (neuro / zenuw) en omdat de Z van Zuid in het Engels met een S wordt geschreven. En naZeuren is iets typisch Nederlands.

Er is momenteel geen sprake van dat de Euro in afzonderlijke valuta wordt gesplits. Sinds kort is er in Nederland ingestemd met een algmeen vangnet om verdere problemen te voorkomen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik ben het met bijgaand artikel (Dagelijkse Standaard) eens dat de invoering van de Euro geen eindstation was, maar een tussenstation om tot een vergaande integratie van Europa te komen. Eén van de te nemen barriéres was de valuta. De volgende stap is zorgen dat culturele en politieke aspecten die een gevaar zijn voor de eenheid en stabiliteit (aanpak corruptie, economische efficiëntie, houden aan afspraken) ook integraal aangepakt worden.

Hopenlijk kan Zuid wat van Noord leren en wellicht op andere gebieden andersom. We zijn er nog lang niet, dat is wel gebleken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
duidelijk, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan, maar ik ben als antwoordgever gewoon een GV-er hoor ;o)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Top onderbouwd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi en uitgebreid.+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@gast: Voordelen liggen wel voor de hand: weer terug naar wat het was. Een "eigen sterke munt" etc. Wellicht kan je de tweede link doorlezen (weblog NRC) omdat dit artikel juist ingaat op waarom de neuro en de zeuro zouden moeten komen.

Andere antwoorden (3)

Stabiel, want zover is het nog niet......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neuro zou theoretisch de euro voor Noordelijke euro landen zijn. De zeuro is het equivalent voor de Zuidelijke euro landen. De huidige Griekenland crisis wordt mede veroorzaakt doordat de economieën van de Noordelijke en Zuidelijke landen sterk van elkaar verschillen. Voorbeeld: doordat Griekenland bij de dure euro zit heeft de toerismesector aldaar het moeilijk om bijvoorbeeld te concurreren met Turkije met de goedkopere lira.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het er van komt weet ik niet maar ik heb al bedacht dat alleen Nederland dan maar aan de Meuro moet, de m= van midden en wij zitten middenin de ellende van de anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is eigenlijk geen antwoord, maar wel een originele reactie ;o)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
som, bedankt.