is het echt kostenbesparend deel te nemen aan een energiecollectief...of zit er een adder onder het gras???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het echt kostenbesparend kan zijn.Dit jaar zowat 300€ kunnen besparen.(in België)
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
300 euro wordt vaker genoemd en vaak gerelateerd aan de duurste leveranciers en soms ook onrealistische scenario's. Het hangt erg van de situatie af. Zonder energiecollectief kan je ook goedkoper uit zijn door goed in prijsvergelijkers te kijken, maar door vooral ook niet de voorwaarden uit het oog te verliezen.

Andere antwoorden (1)

Er zitten verschillende adders onder het gras. Allereerst vind ik het raar dat een organisatie als bijvoorbeeld de consumentenbond zijn leden oproept deel te nemen aan een energiecollectief waar het eigenlijk vooral zelf beter van wordt. Voor zo'n collectieve afspraak wordt een veiling uitgeschreven waar maar enkele aanbieders aan mee doen. Je krijgt dus geen objectieve aanbieding.

Voor elke overstap krijgt de aanbieder van de veiling, bijvoorbeeld de consumentenbond geld. Ik vind daarom dat de consumentenbond in zo'n aanbod niet objectief is. De kosten van de veiling worden uiteindelijk weer verrekend met de klanten.

Ik ben zelf lid van de bond en verbaas me hierover omdat er normaal op kwaliteit gelet wordt. De aanbieders van het collectief zijn de meest vervuilende of minst "groene" partijen. Dat geven ze in een artikel in hun gids (paar maanden geleden) ook zelf aan. Dit is dus ook een addertje onder het gras.

Het is echter heus niet zo dat je wordt opgelicht. Uiteindelijk zal je wel een tientje besparen. Ik ben zelf wel geinteresseerd geraakt in Eneco met de nieuwe Toon thermostaat. Die kost mij 100 euro, volgens mij ook als ik overstap en een paar euro per maand. Eneco geeft aan dat ik daar uiteindelijk veel meer geld mee bespaar (na aftrek van de extra kosten) doordat ik echt goed inzicht krijg in mijn gebruik. Ik betaal dus meer voor mijn energie, maar verdien dit dik terug. Ik ga dat experiment aan.

Ik ben (nog) geen klant, maar een leverancier die zegt te willen investeren in minder energie verbruik, tevredener klanten (binding) en een schoner milieu vind ik prijzenswaardig. En maar hopen dat die adder onder het gras weer terug komt in Nederland. Ze zijn bijna uitgestorven door slechter wordende milieuomstandigheden.

Toegevoegd na 4 minuten:
In de bron de leveranciers aan het woord die bewust niet meedoen aan de veiling.

Essent heeft overigens wel meegedaan aan een groene energieveiling vanwege het alternatieve karakter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
+
Woningcorporaties hebben ook zo'n collectief contract afgesloten voor hun huurders bij http://woonenergie.nl/
Eigenaar is Oxxio. Ik heb eens uitgerekend wat het verschil is met NUON: voor een kleinere woning hooguit een paar tientjes per jaar. Wat je kritiek op de Consumentenbond betreft kan ik je alleen maar gelijk geven. Ik was vele jaren lid en een fervent aanhanger van een "sterke organisatie" die opkomt voor de belangen van consumenten. Na afloop van een collectieve actie (waarvoor ik netjes had betaald) bleek dat ze mij vergeten waren. Uiteindelijk hebben ze niets voor me gedaan. Later ging de bond, zonder dat de leden werden geïnformeerd, kosten in rekening brengen om op de website te mogen komen. Twee e-mails die ik ze daarover stuurde werden nooit beantwoord. Ik heb toen mijn lidmaatschap maar opgezegd. Later heeft Radar overigens wel aandacht aan de kwestie geschonken nadat andere leden bij het programma hadden geklaagd. Jammer, want het had zo'n mooie club kunnen zijn...!