Is er vraag naar lichamelijke opvoedig docenten?

Je hoort dat er een te kort is aan leraren. Is dit ook zo bij lichamelijke opvoeding?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5K

Antwoorden (2)

Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Leraar_gymnastiek vind je daarover deze informatie:

"Beroepsprofiel leraar gymnastiek

De leraar gymnastiek geeft les in het vak gymnastiek.

De leraar gymnastiek geeft les op een middelbare school, op volwassenenonderwijs of op een specifieke MBO opleiding. De leraar gymnastiek geeft les in het vak gymnastiek. Dit vak wordt ook wel lichamelijke opvoeding genoemd.

(...)

Arbeidsmarktperspectief en Doorgroeimogelijkheden leraar gymnastiek

De arbeidsmarktvoorwaarden en werkgelegenheid voor de leraar gymnastiek zijn gemiddeld. Er is werkgelegenheid te vinden en er zijn altijd wel scholen op zoek naar een leraar gymnastiek maar hij moet eventueel wel bereid zijn om, als er geen werk in zijn regio is, naar een andere stad te verhuizen.".
Antoni
7 jaar geleden
Lichamelijke opvoeding is geen "tekortvak" op dit moment. Het arbeidsmarktperspectief is "redelijk" maar het betreft vaak parttimebanen. Lang niet ieder die opgeleid is als "gymleraar" komt in het onderwijs terecht.

"Jouw beroepsperspectief als Leraar Lichamelijke Opvoeding

Een groot aantal afgestudeerden wordt uiteraard leraar Lichamelijke Opvoeding in het basisonderwijs of het voortgezet onderwijs. In alle onderwijsvormen groeit de vraag naar leraren Lichamelijke Opvoeding nieuwe stijl.

Sportleraren komen, zoals te verwachten valt, voornamelijk op scholen te werken. Het is als afgestudeerde Leraar Lichamelijke Opvoeding (ALO) relatief makkelijk om werk te vinden in je vakgebied. Wel is dit meestal parttime. Je kunt als sportleraar vooral terecht in het basis- of voortgezet onderwijs, sportclubs, beleidsmaker bij de overheid of als begeleider in revalidatiecentrum (bron: Keuzegids HBO Voltijd 2017).
Arbeidsmarkt Sport, ALO (hbo): positie pas afgestudeerden

Bron: Keuzegids HBO Voltijd 2017, CHOI 2016 Gemiddeld bruto maandsalaris 1,5 jaar na afstuderen € 1.810,-
Kans op betaald werk 78%
Baankans tot 2020 redelijk
Werk op hbo-niveau binnen 1,5 jaar na afstuderen 74%
Arbeidsmarktmonitor Sport

De Arbeidsmarktmonitor Sport 2015 (pdf) komt met het volgende arbeidsperspectief:

 De werkgelegenheid voor mbo- en hbo-gediplomeerden is tussen 2013 en 2015 toegenomen. Het percentage gediplomeerden dat 2 jaar na afstuderen geen baan heeft is gedaald: bij mbo-gediplomeerden van 17% naar 10%, bij hbo-gediplomeerden van 9% naar 6%. De helft (mbo) tot tweederde (hbo) van de gediplomeerden zonder baan is werkzoekend.

Gediplomeerden komen vaker terecht in banen die niet met sport en bewegen te maken hebben. Het percentage gediplomeerden dat 2 jaar na afstuderen in een niet sportgerelateerde baan werkt is tussen 2013 en 2015 toegenomen, terwijl in diezelfde periode het percentage gediplomeerden in een sportbaan constant is gebleven; dit geldt zowel voor mbo-als voor hbo-gediplomeerden.

    Ondanks deze verschuiving werken anno 2015 de gediplomeerden uit studiejaar 2012/2013 nog steeds vaker in een sportbaan dan in een andere baan. Bij hbo-gediplomeerden is deze verhouding 68% versus 26%.
    Terugkijkend op de periode 2013 tot 2015, zien werkgevers vaker een groei (24%) dan een afname (12%) van het aantal uren aan sportbanen in hun organisatie. De grootste groep (64%) geeft aan dat de sportgerelateerde formatie-omvang gelijk is gebleven(.)
Computoon