Hoe werkt een turbo tweetraps testament precies?

Een tweetraps testament begrijp ik wel, maar hoe maken notarissen die turbo constructie? Worden er dan nog extra leningen of schenkingen gedaan?

5 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

Al heel wat jaren is het zogeheten tweetrapstestament in de mode bij ouders met kinderen. Dit is een constructie waarbij de kinderen tijdelijk buitenspel worden gezet doordat de achterblijvende ouder als enige erfgenaam wordt aangewezen, zodat hij/zij niet direct hoeft af te rekenen met de fiscus.
M.a.w.: het voordeel van het tweetrapstestament ten opzichte van de wettelijke regeling is dus dat de langstlevende ouder geen erfbelasting hoeft te betalen over de erfdelen van de kinderen. Er is een vrijstelling van € 20.371,-- per kind, maar als deze vrijstelling niet toereikend is, kan de erfbelasting flink oplopen. Als de achterblijvende ouder de erfbelasting moet betalen, bestaat soms het risico dat de langstlevende ouder niet meer in de echtelijke woning kan blijven wonen.
Een belangrijk nadeel van het tweetrapstestament ten opzichte van de wettelijke regeling is echter, dat, nu de kinderen geen vordering hebben op de langstlevende ouder, zij ook geen gebruik kunnen maken van de oprenting van hun vordering.

Bij de wettelijke regeling geldt dat de kinderen een rentedragende vordering krijgen op de langstlevende ouder ter grootte van hun erfdeel. Deze vordering is in principe pas opeisbaar bij het overlijden van de langstlevende ouder.
Naarmate de langstlevende ouder de overleden ouder langer overleeft, geldt dat de rente over deze vordering oploopt. Zodoende wordt het vermogen van de langstlevende langzaam maar zeker "opgesnoept" door deze rente. Hoe groter het bedrag van de rente wordt, hoe kleiner de nalatenschap van de langstlevende. En hoe kleiner de nalatenschap van de langstlevende, hoe minder erfbelasting verschuldigd is door de kinderen bij het overlijden van de tweede ouder. Kiest men echter voor een regulier tweetrapstestament, dan lopen de kinderen dit voordeel dus mis.

En om dit te voorkomen is het turbo-tweetrapstestament in het leven geroepen.
Het turbo-tweetrapstestament combineert de voordelen van het tweetrapstestament met de voordelen van de wettelijke regeling. Net als bij het reguliere tweetrapstestament betaalt de langstlevende ouder geen erfbelasting ten behoeve van de erfdelen van de kinderen.
En, net als bij de wettelijke regeling geldt dat de kinderen een fiscaal voordeel hebben dat verder oploopt naarmate er meer kinderen en dus meer vrijstellingen zijn en de langstlevende ouder langer in leven blijft en zijn of haar na te laten vermogen steeds verder ziet verdampen door de rente.

En dit alles heet: ONTERF DE FISCUS
5 jaar geleden
erotisi
5 jaar geleden
Ok , maar tot zover had ik het wel begrepen. Ik begrijp alleen niet hoe dan die voordelen van de wettelijke verdeling in concreto het verdampen door de rente tot stand wordt gebracht......Immers bij een tweetrapsmaking is er geen vordering van de kinderen op de ouders of toch.......??
LammertdeHaan
5 jaar geleden
Dat klopt helemaal. Erotisi, maar we hebben het dan ook niet meer over de tweetrapsverkrijging maar over de turbo-tweetrapsverkrijging. Door zo'n turbo-tweetrapsverkrijging ontstaat er wél een rentedragende vordering, zonder dat direct met de fiscus afgerekend moet worden. Met deze constructie wordt een combinatie tot stand gebracht van de tweetrapsverkrijging (niet direct afrekenen met de fiscus) en de wettelijke regeling (wel direct afrekenen met de fiscus). En op deze manier ONTERF JE DE FISCUS voor een belangrijk deel. Of hier nog reparatiewetgeving op volgt is moeilijk voorspelbaar, maar ik acht het niet uitgesloten. Dit zal overigens nooit terugwerkende kracht bevatten.
erotisi
5 jaar geleden
Ok, stel je Anna en Job (beide 60 jr) zijn met elkaar in gemeenschap van goederen getrouwd ze hebben één kind Fin. Het gemeenschappelijk vermogen bedraagt 600.000. Job gaat dood en heeft een testament met (turbo) tweetrapsmaking. Anna erft dan alles (300.000) en Fin niets.
10 jaar later overlijdt Anna. Fin erft dan 300.000 van Job en 300.000 van Anna. Beide met tariefsvoordeel en vrijstelling.
In deze normale tweetrapsmaking is er geen vordering van Fin op Anna. Is het dan zo dat in het testament van Job de bezwarende erfenis van Fin via Anna dan bijv. schuldig wordt erkent aan Finn zodat hij een vordering krijgt op Anna die pas opeisbaar is bij het overlijden van Anna??? Maar als dat het geval is dan is die vordering niet reeds belast bij Fin bij het overlijden van Job? Zodat Anna alsnog de erfbelasting van Fin moet betalen of zit die constructie toch anders in elkaar?
Als ik sommige notaris websites namelijk bekijk wordt er wel van gesproken maar ze geven hun 'geheim' niet prijs.
ronron1212
5 jaar geleden
@erotisi De langstlevende ouder erft in eerste instantie gewoon alles is dat meer dan 600.000 dan moet over dat meerdere erf belasting worden betaald door de langstlevende ouder. Overlijd de langstlevende ouder dan is de totale erfenis voor het kind dat kan dus minder zijn dan dat de langstlevende ouder heeft geërfd die kan namelijk er nog even flink van hebben genoten. Het kind betaald over de volledige erfenis minus de vrijstelling erf belasting.
erotisi
5 jaar geleden
@ronron dat is slechts de tweetrapsmaking die je beschrijft het gaat mij om die turbo toevoeging waarbij er ook dmv rente aangroei op een vordering de nalatenschap meer of minder kan verdampen en dat is niet door intering van de langstlevende......
ronron1212
5 jaar geleden
@erotisi
Tweetrapsmaking en tweetrapstestament
Een tweetrapsmaking testament kan in vele situaties worden toegepast, maar zien we het meest als er kinderen zijn en er naar verwachting een langstlevende partner zal zijn. Bij een tweetrapsmaking of tweetrapstestament wordt de langstlevende dan als enige erfgenaam benoemd. De kinderen krijgen geen vordering op de langstlevende. De kinderen worden in hetzelfde testament tot erfgenamen benoemd van al wat de langstlevende van de erfenis achterlaat. Het vermogen van de als eerste overleden ouder komt de kinderen pas toe, zodra de langstlevende ouder ook is overleden. De eerste erfgenaam wordt ook wel de bezwaarde genoemd, de volgenden de verwachters. Het tweetrapstestament bevat zoals de naam al aangeeft twee stappen en wel de volgende twee:
Trap 1 tweetrapstestament:
Stap 1 is dat de volledige erfenis overgaat naar de langstlevende. De langstlevende ouder houdt de nalatenschap onder zich, mag deze tussentijds vervreemden of opmaken.
erotisi
5 jaar geleden
Ik vermoed dat die turbo wordt opzet dmv een een tweetrapsmaking aangevuld met een afvullegaat: ziehttp://www.notarisoudewater.nl/filemanager/userfiles/Infokaart_tweetrap_en_of_afvullegaat.pdf