Kunnen pgb-schulden, mede veroorzaakt door administratiebureau BIZ, overgedragen worden op erfgenamen? Als dit niet zo is in welke wet staat dit dan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een erfenis kan je aanvaarden, benificiair aanvaarden - dat wil zeggen voorzover het saldo van bezittingen en schulden positief is, of verwerpen. De erfenis bestaat uit ALLE bezittingen EN schulden. Dus ook de PGB-schuld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De wet die je zoekt, is boek 4 van het Burgerlijk Wetboek. Dat gaat over het erfrecht.
http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-4/boek4 In artikel 7 vind je de verschillende soorten schulden van de nalatenschap.
http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-4/artikel7

Antwoorden (1)

Ja, dat kan. Een PGB-schuld is daarin niet anders dan een andere schuld. En net als bij andere schulden worden bij het aanvaarden van de gehele erfenis ook eventuele schulden geërfd. Je kunt er uiteraard ook voor kiezen de erfenis niet of beneficiair te aanvaarden.

Aangezien er geen voorschotten meer worden betaald op de rekening van de budgethouder zal het waarschijnlijk gaan om een al bestaande schuld (ontstaan vóór 2015) en is er geen sprake van een voorschot dat terugbetaald moet worden. Voorheen moesten nabestaanden binnen een bepaalde tijd (zes weken dacht ik, da's even uit m'n hoofd) de laatste verantwoording insturen en het niet (of onjuist)verantwoorde deel van het voorschot terugbetalen. Wat de invloed van het verwerpen of beneficiair aanvaarden van een erfenis op die verplichting is weet ik niet, maar zoals gezegd kan daar nu geen sprake meer van zijn en gaat het dus om een 'gewone' schuld. Als er op het moment van overlijden nog een PGB was, kan het natuurlijk wel zijn dat er nog zorgverleners uitbetaald moeten worden.

Wie een PGB-schuld veroorzaakt heeft doet daarin trouwens niet ter zake: de budgethouder - of diens curator/bewindvoerder - is verantwoordelijk voor de juiste besteding van het budget. Als er sprake is geweest van oplichting, dan kan de budgethouder - of diens nabestaanden - uiteraard wel proberen de vordering te verhalen bij de dader. Dat staat echter los van de verantwoording van de budgethouder naar het Zorgkantoor, de gemeente of onder het nieuwe stelsel de Zorgverzekeraar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn ook schulden die wel bij de dood tenietgaan (denk aan een studieschuld, die wordt kwijtgescholden), maar deze valt daar inderdaad niet onder. Het verschil met beneficiair aanvaarden is dat erfgenamen die dit doen, niet met hun eigen vermogen opdraaien als de totale erfenis negatief is. De erfenis wordt vereffend, zodat na afloop alles is afgehandeld.
Bij verwerpen van de schuld kan de volgende erfgenaam in de rij daarvoor worden aangesproken, tenzij die weer beneficiair aanvaardt of verwerpt, enz. enz. Niet zozeer vanuit erfrechtelijk perspectief, maar recent is het misbruik van PGB-gelden ook in het nieuws geweest, maar dan andersom: het kind is budgethouder, de ouder is gevolmachtigde want kind minderjarig. Als de ouder verkwistend is, dan kan het kind ervoor opdraaien zodra het meerderjarig is.
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2016/09/15/beantwoording-kamervragen-over-bericht-dat-ouderen-of-instanties-kinderen-opzadelen-met-enorme-pgb-schulden/beantwoording-kamervragen-over-bericht-dat-ouderen-of-instanties-kinderen-opzadelen-met-enorme-pgb-schulden.pdf