Waar vraag je een vrijwilligersvergoeding aan van €1500,-?

Ik ben al 2,5 jaar vrijwilliger in een woonzorgcentrum en geniet een ww-uitkering. Over drie dagen heb ik geen recht meer op ww en omdat mijn vrouw part-time werkt heb ik ook geen recht op bijstand. Ik heb nog wel een "gouden handdruk" maar ga daarmee niet acht jaar tot mijn pensioen redden. Heb ik nu recht op zo'n vergoeding?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (1)

Er bestaat geen (wettelijk) recht op een vrijwilligersvergoeding.
Als de instelling waar je werkt er een geeft, is dat mooi maar niet verplicht.

Overigens is het volgens de regeling voor de vrijwilligersvergoeding niet toegestaan dat de instelling een bedrag van euro 1500.- in één keer uitbetaalt. Het maandbedrag mag namelijk niet hoger zijn dan eur 150.- maand, het totaalbedrag niet meer dan euro 1500.-/jaar en de vergoeding mag niet in relatie staan tot de bestede tijd (de vergoeding moet niet het karakter van 'verkapt' loon hebben). Als je dus euro 150.-/maand zou ontvangen voor een uur werk per maand valt dit niet onder deze regeling.

Van de site van de Belastingdienst:

"Een vrijwilliger is iemand die niet ‘bij wijze van beroep’ werkt voor 1 van de volgende organisaties:
◾een organisatie die geen aangifte vennootschapsbelasting hoeft te doen
◾een sportorganisatie
◾een algemeen nut beogende instelling (ANBI)

Bij een sportorganisatie en een ANBI zijn de rechtsvorm en het wel of niet aangifte vennootschapsbelasting hoeven doen niet van belang.

Een vrijwilliger is iemand die alleen een beloning krijgt die binnen de grenzen van een vrijwilligersvergoeding blijft. Een belangrijk kenmerk van vrijwilligerswerk is namelijk dat een vergoeding niet in verhouding staat tot het tijdsbeslag en de aard van het werk.

Van een vrijwilligersvergoeding is sprake als iemand vergoedingen of verstrekkingen krijgt met een gezamenlijke waarde van maximaal € 150 per maand en maximaal € 1.500 per kalenderjaar.

Als u binnen deze maximumbedragen iemand een vergoeding of verstrekking per uur betaalt, dan beschouwen wij een uurvergoeding van maximaal € 4,50 (of € 2,50 voor een vrijwilliger jonger dan 23 jaar) als vrijwilligersvergoeding. Daarom hoeft u over die bedragen geen loonheffingen in te houden en af te dragen. Ook hoeft u geen urenadministratie bij te houden.

Is de beloning marktconform en is degene aan wie deze wordt betaald aan te merken als werknemer, dan gelden de normale regels voor de loonheffingen."
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even als aanvulling (want antwoord is al vrij volledig): het 'aanvragen' van zo'n vergoeding zou je dus moeten doen bij de instelling waar je vrijwilligerswerk verricht. Dus: 'willen en kunnen jullie mij een vergoeding betalen voor mijn vrijwilligerswerk bij jullie'? Ik zou zoiets persoonlijk nooit doen, vrijwillig is vrijwillig en als een instelling daar een vergoeding voor wil betalen moet het initiatief bij hen liggen. Maar dat is mijn persoonlijke idee daarbij: ik vind het al moeilijk om een vergoeding voor directe onkosten te vragen. En wat Toon al zegt: omdat de vergoeding in geen verhouding mag staan voor het aantal uren dat je werkt, zou je zelfs wettelijk gezien al aardig wat uren moeten werken daar om de maximale vergoeding te mogen ontvangen. Als je er min of meer dagelijks werk doet zou het kunnen, maar met bijvoorbeeld één middag in de week zeker niet.