Leerling heeft geen recht op kinderbijslag alleen ouders/verzorgers
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ja dat weet ik maar aangezien ik alleen woon krijg ik mijn kinderbijslag via mijn ouders. Ik zou gewoon graag hebben geweten of een vrije leerling hier nog altijd recht op heeft
TurfGraver
7 jaar geleden
Kinderbijslag heeft toch niks mer 'leerling' te maken?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
een kind dat niet naar school gaat krijgt geen kindergeld, als je naar school gaat wel. schoolgaande kinderen zijn leerlingen dus het begrip heeft er wel iets mee te maken. Aangezien ik examencommissie ga doen en dit niet kan combineren met voltijds naar school te gaan maar toch een manier zoek kinderbijslag te behouden, had ik gedacht als vrije leerling naar school te gaan. Maar ik weet niet of een vrije leerling hier ook nog recht op heeft
Nee, een kind krijgt niet zelf de beschikking over bijslag voor de kosten die bij zijn of haar opvoeding horen. Alleen iemand met een kind jonger dan 18 jaar krijgt dat; een ouder of opvoeder dus. Dat wil zeggen, zo zit dat in Nederland. Maar daar is het begrip vrije leerling niet bekend, dus de vraag gaat kennelijk over België. Evenwel, ook daar is kinderbijslag een maandelijkse bijdrage in de kosten voor de opvoeding van een kind. Het kind voedt niet zichzelf op, dus nee ook in België krijgt een kind die bijslag niet.

Toegevoegd na 2 uur:
Tot 31 augustus van het jaar waarin uw kind 18 jaar wordt, hebt u [ dat betreft dus de ouder(s) en niet het kind zelf ! ] onvoorwaardelijk recht op kinderbijslag. Vanaf 1 september van het jaar waarin een kind 18 wordt tot en met de maand waarin een kind 25 wordt, hebt u onder bepaalde voorwaarden recht op kinderbijslag:

Secundair onderwijs:
- uw kind volgt voltijds secundair onderwijs, onderwijs met een beperkt leerplan, of een ondernemersopleiding
- uw kind volgt volwassenenonderwijs (het vroegere onderwijs voor sociale promotie) voor minstens 17 uur per week
- uw kind volgt een van de types van het deeltijds secundair onderwijs of erkende vorming en het inkomen of de sociale uitkering bedraagt niet meer dan 520,08 euro per maand
- uw kind volgt buitengewoon onderwijs

Hoger onderwijs:
- uw kind is ingeschreven volgens de BAMA-structuur in één of meer instellingen voor hoger onderwijs, volgt daarin een of meerdere opleidingen, en is ingeschreven voor minstens 27 studiepunten.
- uw kind volgt een doctoraatsopleiding voor meer dan 27 studiepunten (studiepunten voor de redactie van een doctoraatsverhandeling tellen niet mee)
- uw kind volgt volwassenenonderwijs (het vroegere onderwijs voor sociale promotie) voor meer dan 27 studiepunten

Tegen bepaalde voorwaarden kan het kind zelf zijn kinderbijslag krijgen (met de maandelijkse en de jaarlijkse leeftijdstoeslagen). Dit is het geval wanneer:
- Het kind is gehuwd
- Het kind is zelf bijslagtrekkende voor één of meer van zijn kinderen
- Het kind is ontvoogd
- Het kind heeft de leeftijd van 16 jaar bereikt en woont niet meer bij de moeder of de persoon die instaat voor de opvoeding.

Het hangt dus van de soort opleiding die jij doet af of je als 18-jarige nog rechten hebt op de toeslagen. Aan de hand van de hierboven verstrekte informatie kan jij dat zelf wel afleiden.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat weet ik wel maar ik woon alleen dus krijg ik mijn kindergeld en alimentatie maar dat betreft mijn vraag niet. Ja ik kom uit België en probeerde deze informatie op te zoeken maar vond hier niets over terug. Daarmee stel ik deze vraag op dit forum
Amadea
7 jaar geleden
Hoezo krijg jij jóuw kindergeld en alimentatie? Dat geld is van de ouder die voor jou verantwoordelijk is!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
IK WOON ALLEEN dan heb ik daar recht op aangezien ik alles zelf moet betalen.
Amadea
7 jaar geleden
Mag in België een kind dat geen eigen inkomen heeft dan alléén wonen? Geen begeleiding, geen toezicht?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ja vanaf 16 jaar met toestemming van de ouders. Zo was het bij mij. Ik ben ondertussen 18. maar heb je misschien een antwoord op mijn vraag want het is niet de bedoeling hier over mijn pêrsoonlijke leven te praten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Krijg je in Belgie na je achttiende nog kinderbijslag dan ? In Nedeland sowieso niet, en NOOIT, in geen enkel geval, het kind zelf. Dat maakt het voor ons wel lastig zonder meer gegevens. Je kunt wel bijdehand gaan doen dat je niet over je persoonlijke leven wilt praten, maar zonder die gegevens is het voor ons onmogelijk een antwoord uit te vissen. Dit lijkt me maatwerk, waarover je beter je licht kunt opsteken bij Partena. Ook je financieën verzorgen hoort bij zelfstandig zijn.
Dat is een hele puzzel. En ik kan hem met de ontbrekende stukjes ook niet helemaal voor je leggen.

Degene die kinderbijslag of kindergeld kunnen aanvragen zijn - in die volgorde :
de vader, de moeder, stief- of pleegouder, partner van vader of moeder, grootouder of oom of tante, (half)broer/zus, elk ander loontrekkend of zelfstandig gezinslid.

Maar nooit het kind zelf dus ; alleen degene die verantwoordelijk is voor het kind. Of je moet onder die laatste regeling vallen : verantwoordelijk zijn voor jezelf. Maar op welke leeftijd houdt dat dan op ?

"Na de achttiende verjaardag en zolang het kind geen 25 is, zijn er wel voorwaarden. De jongere moet dan onderwijs volgen en mag maar een beperkt inkomen hebben of een beperkt aantal uren werken. Tijdens de wachttijd als werkzoekende, gelden speciale voorwaarden.

Een kind met een handicap heeft recht tot 21 jaar. Het kan ook recht hebben op een toeslag."

Wederom gaat het hier niet om kinderen die en zelfstandig huishouden voeren.

Het komt er dus uiteondelijk op neer dat JIJ nooit recht hebt op kinderbijslag/gezinsbijslag/kindergeld TENZIJ je een kind moet opvoeden (en dan krijg je het voor dat kind). In alle andere gevallen dat iemand je onderhoud, kan DIE persoon onder bepaalde voorwaarden kindergeld aanvragen. Is er niet zo een persoon, dan zul je een ander inkomen moeten betrekken dan kindgeld ; daarop bestaat dan geen recht meer. Simpel gezegd : als niemand je opvoed, heeft niemand recht in een bijdrage in de kosten van die -niet bestaande- opvoeding.

Omdat je echter niet helemaal open bent over je leefsituatie en de omstandigheden, lijkt dit me een typisch gevalletje maatwerk, en kun je het beste contact opnemen met Famifed, de Belgische variant van de SVB.

http://www.kids.partena.be/content/default.asp?PageID=19
http://www.vlaanderen.be/nl/gezin-welzijn-en-gezondheid/kinderen/kinderbijslag
http://www.famifed.be/home

Toegevoegd na 57 seconden:
Nog even ten overvloedde : een vrije leerling volgt dus GEEN erkend voltijds onderwijs en is niet bezig te werken aan een diploma. Ik vraag me sterk af of je die bezigheid kunt combineren met "op jezelf wonen / financiele onafhankelijkheid". Ik vrees van niet.