Wat moet je allemaal doen om een collectief op te richten en hoe zit het met de aansprakelijkheid van de bestuurders?

Kun je zomaar een collectief oprichten of moet je dat ook bij een notariele akte vast laten leggen? Moet je een collectief ook inschrijven bij de KvK? Hoe zit het met de aansprakelijkheid van de bestuurders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (1)

Omdat een collectief als rechtspersoon niet bestaat, hoef je niks te doen. Wil je met een groep mensen iets gaan ondernemen, dan kun je denken aan jointventures van zzp ers (zelfstandigen zonder personeel) of een VOF.
De zzp er en de deelnemers aan de Vennootschap onder firma moeten zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel.

Je kunt ook kiezen voor een BV =besloten Vennootschap of een NV, maar hieronder kun je het allemaal lezen.

Als je nu bv besluit om met een stel zelfstandigen een collectief op te richten, bv een advocatencollectief, dan kan je onderling afspraken maken, bv, over een interne specialisatie, of volgorde van de te verkrijgen clienten.
Als je die afspraken officieel wilt vastleggen, is er een notaris nodig. Maar het is niet verplicht. Je kunt ook een afsprakenlijst in een la leggen.