Mag dit? zie uitleg

Ik werk sinds maart 2009 bij Huttencatering en vanaf dat ik daar werk draag ik om mijn linkerpols een zwart zweetbandje om mijn tattoo te verbergen. De opdrachtgeefster vind dit een goede oplossing. Onze regiomanager weet dat ik sinds maart 2009 een zweetbandje draag om mijn tattoo te verbergen en heeft daar tot nu toe niks van gezegt. Totdat ik begin van de week van mijn leigdingevende te horen kreeg dat ik dat zweetbandje niet meer mag dragen en in plaats daarvan moet ik een t-shirt met lange mouwen onder mijn buis gaan dragen. Mijn leidinggevende zei dat dit van onze regiomanager niet meer mag.

Ik heb 2 zweetbandjes die ik om en om gebruik en dus elke dag gewassen worden.

Mijn vraag is dus: kan hij na zo'n lange tijd dit ineens verbieden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

dat kan hij wel als hij de kleding ter beschikking stelt en alle andere werknemers met dezelfde functie als jij ook die kleding moeten dragen
anders kan hij het je niet verplichten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Heb je een vast contract met CAO, in dat geval kun je naar de vakbond.
Anders zou ik eens gaan praten met de manager en uitleggen dat je liever bandjes hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je schrijft dat je dat bandje van het begin af droeg, je had de tattoo dus al toen je aangenomen werd, ik neem aan dat je nu ook een vast contract hebt, je werkgever kan dus nu niet opeens verlangen dat jij andere kleren aantrekt, als het meer dan een jaar met zweetbandjes goed gewerkt heeft.
Gewoon negeren dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kan dit als er iets in je contrakt staat, over kleding voorschriften, haardracht enz.
Kijk er eens naar en vraag het anders bij de opdrachtgeefster.

Toegevoegd na 1 minuut:
Tot hoever ze zich er mee mogen bemoeien is ook wel na te vragen bij het arbeidsbureau.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb jij bij je sollicitatie aangegeven dat je een tattooe op je polsen hebt? Als ze er toen geen problemen mee hadden, kunnen ze nu geen andere policy gaan hanteren; Als je toen hebt afgesproken dat je dmv een zweetbandje de tattoo verbergt dan kunnen ze nu ook niet zeggen dat het niet kan.

Heb je er GEEN afspraken over gemaakt, en is het 'schadelijk' voor het imago van het bedrijf om een tattoo te hebben, dan kan ik mij voorstellen dat ze je gaan verplichten lange mouwente dragen. Een zweetbandje staat niet hygienisch als je in de caterin bezig bent, ongeacht hoe vaak je het wast: De klanten weten niet dat jij elke dag een schoon bandje hebt. En daar gaat het het bedrijf om. De indruk die jij als vertegenwoordiger van het bedrijf achterlaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoogstens uit hygienisch oogpunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk het na en let op of je dan geen toeslag kan vragen, wanneer hij jou zaken verplicht ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag. De werkgever mag kledinginstructies geven dat valt onder het instructierecht geformuleerd in het Burgerlijk Wetboek 7:660. Daarbij mag de werkgever een stuk verder gaan dan alleen voorschriften die te maken hebben met veiligheid en hygiëne. Hij mag ook vanuit het oogpunt van klantvriendelijkheid of representativiteit voorschriften geven.
De grens ligt bij voorschriften die ingrijpen op de persoonlijke levenssfeer (bijv. korte haren) dat is namelijk ook na werktijd nog te zien. En voorschriften die grondrechten als bijvoorbeeld vrijheid van godsdienst beperken (dragen van hoofddoekjes).
Ik werk in de zorg en daar gelden eigenlijk altijd al veel kledingvoorschriften. Bijvoorbeeld geen korte rokjes, geen fel gekleurde haren, geen korte truitjes. Soms ook verbod op mouwloze kleding etc. Dat kan dus best ver gaan.