Heb ik recht op een bijstanduitkering of andere vergoeding?

Mijn moeder is werkloos, heeft een eigen huis met een waarde van ongeveer 150.000 euro, het enigste wat zij krijgt is zorgtoeslag,

mijn broertje is 21 jaar en is verstandelijk gehandicapt, gaat naar dagbesteding en heeft daardoor een of andere uitkering plus zorgtoeslag,

ik ben 21 jaar ik ben werkzoekende, kom niet in aanmerking voor een ww uitkering, heb waarschijnlijk nog wel recht op studiefinanciering maar weet dat niet heel zeker, ik krijg zorgtoeslag van 83 euro in de maand, bank saldo ongeveer 600 euro, eigen vermogen( tv, kleding, fiets) schat ik ongeveer op iets van 1000 euro

Ik woon nog bij mijn moeder en broertje thuis, zou ik dan ook recht hebben op een of andere uitkering of tegemoetkoming.

Alvast bedankt voor het beantwoorden van de vraag

Toegevoegd na 1 minuut:
o ja bijna vergeten, premi zorg is 106 euro per maand

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
ronron1212
7 jaar geleden
Heeft je moeder geen ww uitkering?
fisbel
7 jaar geleden
Of een WWB-uitkering (bijstand)? Dit in geval de woning weinig tot geen overwaarde heeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
nee dat niet, ze wil niet meer aan het werk, ze houd het bij het huishouden, nee ze komt helaas niet in aanmerking voor een bijstand uitkering
Erna55
7 jaar geleden
Je moeder zal ergens van leven....
Ze komt niet in aanmerking voor bijstand, dus ze heeft waarschijnlijk wel inkomsten, naast de zorgtoeslag.
Heeft ze mogelijk inkomsten via het PGB van je broer ? Praat nog maar eens met je moeder.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
het enigste wat ik weet is dat toen mij vader gestorven was mijn moeder een pensioen kreeg wat goed geregeld was, daarna was er een adviseur die mijn moeder overhaalde over te stappen op een ander pensioen waar mijn moeder achteraf veel slechter mee af was, ze krijgt wel geld van dat pensioen maar gaat toch elke maand naar beneden met het saldo
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan zal ze van dat nabestaandenpensioen moeten leven, en inderdaad wellicht een stukje PGB. Door het inkomen van je broer (Wajong ?) en jouw veronderstelde bijdrage (studiebeurs of inkomen, waar je dus snel mee aan de slag moet) zal ze niet in aanmerking komen voor bijstand.

Antwoorden (1)

In principe : nee. Jongeren tot 27 jaar worden zo veel mogelijk uit de bijstand gehouden ; ze moeten werken OF naar school,als je daar nog studiefinanciering voor kunt krijgen. Als je je meldt bij het UWV, zul je eerst een tijdje zelf een baan of een opleiding moeten zoeken. De overheid is hier HEEL streng voor jongeren.

Of je vervolgens recht hebt op een uitkering hangt af van je situatie. Je woont thuis, dus je zult in principe gezien worden als een inwonend gezinslid. Ook je broer heeft inkomsten. Pas als die twee samen niet genoeg zijn om jullie te onderhouden, zullen jullie als gezin eventueel in aanmerking komen voor aanvullende bijstand. Je zult zeker geen recht hebben op volledige bijstand, omdat door het thuis wonen je kosten van levensonderhoud lager zijn dan "normaal".

Je kunt in elk geval een balletje opgooien bij het UWV of de gemeente ; waar nodig kunnen ze soms ook bemiddelen. Maar als jullie NU ook maar enigszins rond kunnen komen, kun je in principe een extra uitkering wel vergeten, en moet je moeder je gewoon nog onderhouden, onderhoudsplicht of geen onderhoudsplicht. Je zult ECHT zelf aan de bak moeten. En het is maatwerk ; er zal echt iemand persoonlijk zich over jou situatie moeten buigen.

Toegevoegd na 8 uur:
En ter aanvulling uit het de reactie van Fisbel :

"Op 1 januari 2015 werd de Participatiewet van kracht. In deze situatie is het inkomen van moeder en van de verstandelijk gehandicapte broer (met waarschijnlijk Wajong-inkomen) niet van belang. Deze twee zijn echter wel kostendelers. ALS er voor erikbtw recht op bijstand zou ontstaan, wordt hij vanwege de 2 andere kostendelers (moeder en broer) gekort op zijn bijstandsuitkering. I.p.v. 50% van het minimuminkomen krijgt hij 43,3% (130:3) van het minimum (gezins)inkomen."
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
fisbel
7 jaar geleden
@Marleen:
U schreef:
Pas als die twee samen niet genoeg zijn om jullie te onderhouden, zullen jullie als gezin eventueel in aanmerking komen voor aanvullende bijstand. De bovenstaande informatie is gebaseerd op het huishoudinkomen. Met ingang van 1 januari 2012 werd de Wet werk en bijstand (WWB) op een aantal punten gewijzigd. Een belangrijke wijziging was de invoering van de huishoudinkomenstoets. De toets op het partnerinkomen werd vervangen door een toets op het huishoudinkomen en het vermogen. Dit betekende dat de bijstand voor inwonende(n) werd afgeschaft en de financiële situatie van alle meerderjarige gezinsleden betrokken werden bij de vaststelling voor het recht op en de hoogte van de uitkering. De uitkering werd verstrekt in de vorm van gezinsbijstand. De invoering van de huishoudinkomenstoets werd echter weer schielijk ingetrokken. De Eerste Kamer heeft op 10 juli 2012 ingestemd met een wetsvoorstel waarin deze huishoudinkomenstoets met terugwerkende kracht tot 1 januari 2012 wordt afgeschaft. Op 1 januari 2015 werd de Participatiewet van kracht. In deze situatie is het inkomen van moeder en van de verstandelijk gehandicapte broer (met waarschijnlijk Wajong-inkomen) niet van belang. Deze twee zijn echter wel kostendelers. ALS er voor erikbtw rechts op bijstand zou ontstaan, wordt hij vanwege de 2 andere kostendelers (moeder en broer) gekort op zijn bijstandsuitkering. I.p.v. 50% van het minimuminkomen krijgt hij 43,3% (130:3) van het minimum (gezins)inkomen. Uw informatie t.a.v. het recht op studiefinanciering c.q. het zoeken naar werk is echter geheel juist. Pas als deze routes op niets uitlopen is er misschien bijstand mogelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank Fisbel ; goede aanvulling. Ik zal even kijken of ik nog wat tekens over heb om er nog wat bij te proppen ;-)