Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je BTW terugvragen van reiskosten als de opdrachtgever je reiskosten al vergoed heeft?

Ik ben startend ondernemer. reiskosten die ik maak laat ik betalen door mijn opdrachtgevers. Kan ik dan alsnog de btw die ik betaal terugvragen over de treinkaartjes en benzinekosten? Of kan dat dan niet omdat zij al de btw terugvragen? Kun je die kosten ook van je winst af trekken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Jij krijgt de kosten incl BTW terug. Jij staat dus weer op nul. Dan kun jij niet nog eens de BTW terugvorderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt zonder meer de btw terugvragen die jij hebt betaald.
Wat jij al dan niet berekent aan de opdrachtgever staat hier buiten.
Je kunt beter de kilometerprijs in rekening brengen dan allen benzine.
Bij voorbeeld € 0,50 tot € 1 per km.
Daarboven op de btw daarover

Toegevoegd na 1 minuut:
allen m/z alleen

Toegevoegd na 6 dagen:
Je rekent geen btw door aan de klant.
Je berekent kosten (die doorberekening is jouw opbrengst) aan de klant, vermeerderd met btw.
Die btw ontvang je van de klant en draag je af aan de fiscus dmv aangifte. (dus budgettair neutraal).
De btw die je betaalt bij je kosten trek je als voordruk af bij de aangifte . Dus ook budgettair neutraal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoort een boekhouding bij te houden. Alles wat je betaald zijn kosten hierover heb je BTW betaald en deze btw boek je op betaalde btw. Alles wat je factureren boek je als omzet en de gefactureerde btw als ontvangen btw. Bij je aangifte btw boekt de ontvangen btw en de betaalde btw op af te dragen btw. Het verschil is de af te dragen btw aan de fiscus.
(Lees meer...)
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is het.
ronron1212
12 jaar geleden
Ja het schijnt nog al lastig te zijn BTW is gewoon de kasfunctie van de ondernemer voor de fiscus. Je verdient er niets mee je moet alleen de administratie wel doen.
Je doet het als volgt. Jij mag zelf bepalen wat jij rekent voor je reiskosten. Je kan hiervoor kiezen om een kilometerbedrag te doen, je mag ook de werkelijke kosten doorbelasten. Als je het bedrag bepaald hebt, dan is dat exclusief BTW. Vervolgens zet je dat bedrag op de factuur, en reken je daar een BTW tarief bovenop. Het BTW tarief is afhankelijk van het BTW-tarief van de dienst die jij levert, NIET van het BTW tarief over de oorspronkelijke kosten. Dus als jouw dienst met 6% belast is, reken je dat ook over de reiskosten. Evenzo met 19%.

Het terugvragen van de BTW (via het vak voorbelasting in de aangifte) die je betaalt hebt doe je volgens het tarief van het oorspronkelijke bonnetje. Dus op brandstof geldt een tarief van 19%. Op treinkaartjes (en ander openbaar vervoer) zit 6%. Let op: dat staat er niet op, maar het is een wettelijk bepaald.

In feite staan de in rekening gebrachte reiskosten en de betaalde reiskosten voor de BTW dus los van elkaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding