Heeft een meerderjarig kind recht op "voldoende" inkomen ?

Tot kinderen 21 zijn, zijn de ouders onderhoudsplichtig. Prima.

Nu doet zich de volgende situatie voor : onze dochter woont op zichzelf in Nederland en volgt een fulltime opleiding (zit nu in het tweede van 4 jaar). Ze krijgt haar studiebeurs en aanvullende beurs (samen een goede 250 euro) . Dat dekt nog niet eens de huur, laat staan de kosten van levensonderhoud , verzekeringen en de opleiding. Die hoesten wij dus voorlopig op. Ze heeft nu tjdelijk een kleine stagevergoeding, maar dat is dus alleen zolang haar stage duurt en ook geen vetpot. (250 euro per maand)

Nu wordt ze binnenkort 21. Als wij haar niet meer onderhouden, moet ze dus "rond" zien te komen van 500, na januari 266 euro per maand, en dat gaat uiteraard niet lukken.

Heeft ze dan recht op een aanvullend inkomen zoals bijstand ? Of worden wij gewoon geacht haar inkomen aan te blijven vullen tot haar opleiding klaar is en ze werk heeft ? Of moet ze bij haar fulltime opleiding gaan werken (en wannéér dan ??)

iemand enig idee hoe dit zit of hier ervaring mee ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.6K
erotisi
7 jaar geleden
https://duo.nl/particulier/student-hbo-of-universiteit/studiefinanciering/bedragen.jsp
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die site ben ik al geweest; kom er niet uit. Ze doet trouwens MBO, geen HBO.
erotisi
7 jaar geleden
De vraag of er een bijstandsuitkering wordt verstrekt is afhankelijk van de vraag of u beschikbaar bent om te werken. Dat bent u als voltijds student niet dus u komt waarschijnlijk niet in aanmerking voor een uitkering. Anders zouden namelijk heel veel studenten gebruik maken van de bijstand om de studie af te maken. Volgens mij komt u er niet onderuit om te lenen.
erotisi
7 jaar geleden
Voor MBO
https://duo.nl/particulier/mbo-er/studiefinanciering/bedragen.jsp
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bijstand valt denk ik af ; ik vraag me vooral af of ze recht heeft op een aanvullende beurs. Dat is echt nergens te vinden.....heb het inmiddels ook maar even bij de DUO gevraagd. Het gaat me er niet om of ik er "onderuit" kom, maar de rek raakt er langzaamaan een beetje uit. En we hebben strask NOG een kind dat sowieso geen studiebeurs zal kríjgen omdat ze Abi doet en of in NL of in Duitsland of elders universiteit zal gaan doen.....dat gaat nog heel veel meer geld kosten...en dat allemaal omdat er geen openbaar vervoer over de grens gaat....
Computoon
7 jaar geleden
De "tool" om te bepalen of mogelijk recht op een aanvullende beurs bestaat, staat hier: https://duo.nl/apps/rekenhulp-studiefinanciering/index.html#/profiel
Castle
7 jaar geleden
Bij een nichtje van mij hebben ze bij de sociale dienst gezegd dat als ze niet kan rondkomen tijdens de studie dat ze dan maar moet gaan werken totdat ze de studie kan betalen. Hopelijk is dit niet de normale gang van zaken voor jouw Marleen.
Castle
7 jaar geleden
Goede vraag +
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tijdens mijn studie kreeg ik ook niet genoeg geld om rond te komen en mijn ouders konden ook niet zo lang zoveel bijspringen. Er zat voor mij niets anders op dan te lenen bij de DUO, het was dat of geen studie. Uiteraard kun je ook een bijbaantje nemen maar dat dekt het vaak nog steeds niet maar dan hoef je wel minder bij te lenen.. Ik hoop dat er iets te regelen valt voor je dochter, succes.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik had er een part-time baan naast. En een lening bij DUO. Alleen op die manier kon ik rondkomen zonder geld van pap en mam. Zij betaalden de opleiding en ik de rest.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Castle ; ja, dat blijkt wel de normale gang van zaken te zijn helaas. Daar had ik even niet op gerekend.....We springen nu een goede 500 euro per maand bij, want ze leeft gelukkig vrij zuinig, maar met één inkomen en een minibaantje (zeg maar 1,2 inkomen) kun je natuurlijk niet eeuwig twee huishoudens financieren. Werken bij een fulltime opleiding lijkt me niet bevorderlijk voor het leren, en dat schiet ook geen deuk in een pakje boter.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn ouders hebben vanaf mijn 18e nergens meer aan meebetaald. Ook ik volgde een MBO opleiding en woonde op mezelf. Vanuit de studiefinanciering kreeg ik ook lang niet genoeg voor levensonderhoud. De enige optie die ik had was een erbij werken. Wat dus betekende dat ik hele volle weken had.
Maar ik heb wel mijn studie keurig in de 4 jaar die ervoor stond afgerond. Direct na het behalen van mijn diploma had ik een vaste baan. En kon een beetje bijkomen van een hectische periode.
Ik heb van dat harde werken niks overgehouden. En ben er zelfs trots op dat ik het zelfstandig heb gered.
Dus een bijbaantje naast je studie is heus geen ramp hoor.
Castle
7 jaar geleden
Het is een moeilijke zaak Marleen. Ik heb even wat gegoogled. Nergens zie ik waar je als 21-jarige student nog een centje vandaan kan halen zonder een (dure) lening af te sluiten. Er zijn kleine zaken die kunnen helpen zoals aanschaffen van tweedehands boeken i.p.v. nieuwe. Misschien schoolgeld in termijnen betalen. Of dit echt een uitkomst bied geloof ik niet maar ik probeer mee te denken.

Het beste antwoord

"Ook na het 21e jaar kan een ouder worden aangesproken om te betalen voor het levensonderhoud een kind.

Voorwaarde is ten eerste dat de ouder ook draagkracht heeft, en dat de ouders ook hebben toegezegd om bij te dragen in de studiekosten. In de praktijk gaat het om een korte periode die eindig is, en die het kind in staat moet stellen zijn studie met succes “af te ronden”."

De bijstand is het "vangnet" (als er geen inkomen is uit werk of uit een andere uitkering, het vermogen onder de vermogensgrens ligt, enz. Enz.

Toegevoegd na 11 minuten:
Maar het juridisch afdwingen van de onderhoudsplicht lukt niet gemakkelijk, volgens de derde bronsite:

"Voor kinderen van ouder dan 21 jaar geldt dat zij alleen nog een recht hebben op een bijdrage van hun ouders als zij behoeftig zijn, oftewel als het kind niet in staat is om in het eigen levensonderhoud te voorzien. Dit wordt door de rechter niet snel aangenomen. Zo wordt een kind van 21 jaar of ouder dat studeert, geacht te kunnen voorzien in zijn of haar eigen levensonderhoud en is er dus geen aanspraak op een bijdrage van de ouders."
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het spaargeld begint inmiddels wel een beetje op te raken natuurlijk....nog 2,5 jaar gaat ons niet lukken, en dan kan ons andere kind straks niet studeren (als ze klaar is met haar Abitur), In principe zal ze dus gewon gedwongen zijn te stoppen met haar studie of ons verder uit te wringen ?? Niet dat ik dat niet met liefde doe hoor, maar de kruik gaat natuurlijk zolang te water.....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met alimentatie hebben we trouwens niks te maken ; we zijn gewoon nog ouderwets getrouwd....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar het is wel duidelijk geloof ik......de laatste restjes mogen we ook opsouperen ;-) . Jammer, ik had gehoopt dat ze recht zou hebben op een aanvullende beurs, zoals de meeste vriendinnen van wie de ouders net een paar tientjes minder verdienen.....echt belachelijk , 20 euro teveel krijg je 350 euro minder.....
Computoon
7 jaar geleden
Die "alimentatiesite" had ik opgenomen omdat onderin een alinea staat over de onderhoudsplicht (ook informatief voor wie nog gelukkig getrouwd is) Als ik de info combineer, komt het erop neer dat je moet blijven "steunen" tot de studie is afgerond als je de middelen hebt en dit hebt toegezegd maar ook dat een beroep op de onderhoudsplicht bij de rechter door 21-plussers wegens "behoeftigheid" het niet gemakkelijk haalt. Dat wordt dus wellicht een combinatie van bijbanen, studiefinanciering uit aanvullende beurs of lening.
Bijstand komt als allerlaatste in beeld. Het is er de laatste jaren niet gemakkelijker op geworden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, ik zie het. Gelukkig heb ik zelf ene klein bijbaantje, daar kunnen we haar kosten van levensonderhoud nu net van betalen. Als over een paar jaar mijn jongste gaat studeren,,,tja, dan zijn we vermoedelijk ZELF behoeftig ;-)
Alle slagroom is allang van de taart, en inmiddels snijden we de randjes maar bij..... Twee huishoudens onderhouden van één inkomen (en een bijbaantje) valt niet mee, maar drie gaat straks helemaal ingewikkeld worden. Okee, onmogelijk. Het ging me ook niet zozeer om bijstand, maar of ze recht heeft op bijvoorbeeld een aanvullende beurs. Als ze ons hele inkomen meerekenen, zitten we nu net boven de grens. En geld lenen...tja, zo hebben we onze kinderen niet opgevoed. Dat gaat niet gebeuren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan ze niet bijlenen? Is niet leuk, want je bouwt wel een studieschuld op; maar de rente bij de DUO is een lachertje, daar hoef je het niet om te laten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://duo.nl/particulier/mbo-er/studiefinanciering/bedragen.jsp De rente is momenteel 0,01%... dus zelfs als die zou stijgen tot bijv. 1%, dan is dat nog erg weinig in vergelijking met een standaard consumentenlening.
Ervan uitgaande dat je dochter onder het nieuwe (leen)stelsel valt, dan is de aflossingsperiode 35 jaar met de mogelijkheid deze voor een tussentijdse periode van max. 5 jaar stop te zetten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Denk dat het weinig met opvoeding te maken heeft of je dochter wel of niet moet bijlenen. Ik heb wel moeten bijlenen, wat zegt dat over mijn opvoeding? Als jullie het gewoonweg niet op kunnen hoesten, en zij ook niet in haar eentje... moet ze dan maar niet studeren? Het is heel jammer, en slecht geregeld maar wel de realiteit waarin we leven anno 2016, wil je studeren moet je vaak wel bijlenen (uitzonderingen zijn er altijd). Ik heb een behoorlijk hoge studieschuld, vanaf mijn 18e moest ik zelf betalen en ik ben na mijn MBO opleiding nog een HBO opleiding gaan doen. Ik moet binnenkort beginnen met terugbetalen en die regels zijn heel soepel, ik val nog onder de oude regeling dat ik er 15 jaar over mag doen (nieuwe regeling is 35 jaar). Ze kijken naar je inkomen en hoeveel je per maand dan moet afbetalen (zo'n 2 jaar na afronding van de studie begint het). Zelf ben ik helaas ziek geworden en heb ik op het moment bijstand, ik hoef dan ook straks niets terug te betalen omdat ik te weinig draagkracht heb, als ik straks weer kan werken (wat wel de hoop is) dan kijken ze naar mijn inkomen en berekenen ze een redelijk bedrag per maand. Is met dat bedrag (wat ik dus kan missen) de schuld niet afbetaald binnen die 15 jaar wordt het kwijtgescholden. Ik snap dat je niet wilt dat je dochter straks haar zelfstandige leven begint met een studieschuld en ik snap dat je er alles aan wilt doen om dit te voorkomen en daar heb ik respect voor want er zijn veel ouders die uit gemak denken "leen maar", maar soms is het helaas niet anders, ik denk dat je dochter ook niet wil dat jullie jezelf kapot werken. Het is heel jammer om een studieschuld te hebben maar niet het einde van de wereld...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, klopt, het is ook best wel een dilemma. We KUNNEN het betalen, alleen is het een flinke aderlating, en zij zou KUNNEN lenen, maar dan zou ik me wel heel schuldig voelen, als wij van het geld dat mijn kind eigenlijk "nodig" heeft, zelf leuke dingen gaan doen of op de bank zetten "voor later". (Wat tegenwoordig ook niks meer opbrengt ;-) Daarbij spelen er momenteel wat issues met haar gezondheid, waardoor fulltime naar school op dit moment al een hele kluif is ; alle vrije uren (weekends) ook nog werken is daarbij zeker geen optie. Ze doet al vrij zwaar werk (met dementerende bejaarden) wat later ook geen financiële vetpot zal zijn, maar het is wel het werk dat ze het allerliefste doet. Het gaat uiteindelijk vermoedelijk wel betekenen dat onze jongste straks (over drie jaar) ook echt alleen maar in Duitsland zal kunnen studeren, (ze wil astronomie doen) en Nederland voor haar zeker geen optie is, omdat daar nog wel beurzen zijn en de kosten van levensonderhoud relatief laag. Maar er zijn ergere dingen ;-) Ik zag altijd : betaal ons later maar terug, als jullie rijk zijn en wij een klein pensioentje en een halve AOW hebben ;-) Nu echter eerst gaan sparen voor de jongste ; die heeft net vanmorgen (op schoolreis in Polen ; Kassa ! ) gehoord dat ze in februari een maand naar Amerika mag.....kassa ! ;-) En in april naar Rusland ; kassa ! ) Dus nu even gauw een paspoort regelen (kassa....) Achja, er zijn stommere dingen om je geld aan uit te geven :-D