Wat kost het mij belasting technisch als mijn zus bij ons gezin komt wonen ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.7K
tinus1969
7 jaar geleden
Dat hangt er heel erg van af hoeveel je zus verdient, en hoeveel jij verdient.
fisbel
7 jaar geleden
@tinus1969:
uw antwoord is in deze situatie alleen van toepassing als er huurtoeslag of een WWB-inkomen is. Als beide situaties niet van toepassing zijn maakt inwoning niets uit hoeveel het gezinsinkomen is of hoeveel het inkomen van de zus is.

Antwoorden (1)

Voor de inkomstenbelasting blijven u, uw partner en uw zus in principe 3 aparte personen. U heeft uw (gezamenlijke) aangifte en uw zus heeft haar eigen aangifte. over haar inkomen.

Inwonen kan verstrekkende gevolgen hebben. Maar omdat u spreekt over gezin zullen de fiscale gevolgen waarschijnlijk gering of zelfs nihil zijn. Er zal in elk geval geen fiscaal partnerschap c.q. toeslagpartnerschap met uw zus ontstaan. En als u in een koopwoning woont is er verder niets aan de hand. Ook de gemeentelijke belastingen blijven gelijk. Als uw zus huur betaalt is de huur tot ruim € 5000 per jaar vrij (kamerverhuurvrijstelling)

N.B: Als u huurtoeslag ontvangt zal het inkomen van uw zus meetellen voor de berekening van de huurtoeslag. Een goede kans dat de huurtoeslag voor u dan verloren gaat.

2. Als u (samen) of uw zus een bijstandsuitkering heeft, wordt er gekort op deze uitkering. De korting vindt plaats zoals vastgesteld in de Participatiewet 2015.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als uw zus huur betaalt en u woont in een huurwoning hoeft u de betaalde huur niet in uw aangifte op te nemen. De enkele onderverhuur van één of meer kamers in de door u bewoonde huurwoning is ingevolge artikel 5.19, lid 4, van de Wet IB 2001 onbelast.
fisbel