Moet ik belasting betalen over een mobiliteitsbonus die door de belastingdienst zelf is uitgekeerd?

In de cao van de golfbranche staat vermeld dat de mobiliteitsbonus die de werkgever krijgt, omdat hij een werknemer in dienst neemt die ouder is dan 50 jaar en langer dan een jaar werkloos is geweest voor aanvang dienstverband, de helft, dus 50% moet uitkeren aan de werknemer.
Deze uitkering( korting op het afdragen van premies aan de belastingdienst)
moeten werkgevers motiveren om oudere werknemers in dienst te nemen.
Daar ik die helft van die mobiliteitsbonus, maximaal 3500 euro bruto uitgekeerd krijg, ben ik dus bang dat ik nu extra belasting moet betalen omdat dit volgens mij word opgeteld bij mijn bruto salaris.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat zou ook correct zijn. De bonus is een korting op het bedrag van de premies werknemersverzekeringen. Als de werkgever dit voordeel geeft aan de werknemer is het gewoon loon, dat meeloopt in de loonheffingen en dus ook het nettoloon beinvloedt. Loon is alle voordeel uit dienstbetrekking, tenzij er een uitzondering van toepassing is (nihilwaardering, gericht vrijgesteld bedragen e.d.) Allemaal niet van toepassing hier.

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens wordt die bonus niet uitgekeerd door de Belastingdienst. Het is een premiekorting. De werkgever berekent de premies voor de werknemersverzekeringen op de gebruikelijke wijze en hoeft een deel daarvan niet af te dragen als de kortingsregeling op bepaalde werknemers van toepassing is.

Toegevoegd na 6 minuten:
Wees gerust; je houdt er genoeg van over.
Computoon
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Als de werkgever dit voordeel belast met de tabel bijzondere beloningen (zoals bij vakantiegeld) kan dat leidentot inhouding tegen een hoger percentage. De werkgever mag het bedrag ook optellen bij het gewone loon en de tijdvaktabel toepassen als dat per saldo leidt tot een lagere loonheffing dan bij toepassing van de tabel voor bijzondere beloningen ("voordeelregel"). Ongeacht de methode: bij de aangifte inkomstenbelasting wordt alle loon (oneerbiedig gezegd) op de grote hoop gegooid en opnieuw doorgerekend.