Als een alleenstaande vrouw uitkering heeft, zal het verminderen door haar dochters wajong uitkering?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat hangt af van het type uitkering dat moeder heeft. Zeker bij Bijstand kan het wel gevolgen hebben, maar dat hangt ook af van de leeftijd van het kind (sommige gemeentes tellen inkomen van kinderen vanaf 18 mee, anderen pas vanaf 21) en de gemeente waar je woont. De precieze regels kunnen namelijk verschillen per gemeente. Vaak wordt de uitkering gekort met een vast percentage (meestal 10%) als een meerderjarig kind een eigen inkomen heeft, omdat de gemeente er vanuit gaat dat het kind deelt in de woonlasten. Het kan ook zijn dat iemand geen recht meer heeft op de gemeentelijke toeslag. Tenslotte is de uitkering voor een alleenstaande ouder hoger dan voor een alleenstaande zonder kinderen, dus de hoogte van de Bijstand kan worden aangepast voor kinderen die niet volledig ten last van de ouder komen (meestal wanneer er geen kinderbijslag meer voor het kind wordt ontvangen).

Bij een andere uitkering gelden andere regels. WIA, WAO, ZW of WW zijn persoonsgebonden en daarbij telt dus het inkomen van een kind niet mee, behalve misschien voor de toeslag. Voor andere uitkeringen kunnen weer andere regels gelden.

Kortom: met de informatie is er geen eenduidig antwoord te geven op de vraag. Maar zelfs als je zou aangeven om wat voor uitkering het gaat, hoe hoog die is, hoe oud de dochter is en hoe hoog haar uitkering is, dan nog kan het zijn dat er geen exact antwoord te geven is, bijvoorbeeld omdat ze een Bijstandsuitkering heeft en de regels voor de gemeentelijke toeslag kunnen verschillen per gemeente. Het beste kan deze vrouw de vraag voorleggen aan haar uitkeringsinstantie.

N.B.: let even op als je informatie zoekt op internet, sommige sites geven nog informatie over de zgn. 'gezinsbijstand' zoals die voorgenomen was door Rutte-1. Deze regeling is slechts heel kort van kracht geweest en binnen enkele maanden met terugwerkende kracht teruggedraaid, maar ik zie nog steeds ook op deze site mensen hun antwoord baseren op informatie over deze - inmiddels achterhaalde - regeling. Als de informatie op de site na 2011 nog is bijgewerkt, kun je er vanuit gaan dat rekening is gehouden met het feit dat deze regel inmiddels niet meer van kracht is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt!