Wanneer iemand in detentie verblijft mag hij/ zij dan loon van werkgever ontvangen?

Een uitkering stopt wanneer iemand in detentie verblijft. Mag loon wel doorbetaald worden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K
ronron1212
7 jaar geleden
Waarom zou een werkgever loon door betalen als iemand niet werkt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
mag hij/ zij dan loon van werkgever ontvangen? Ik zou even niet weten waarom niet.
flyingcrow
7 jaar geleden
Natuurlijk mag hij loon ontvangen,maar of de baas zo gek is...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Er zijn gevallen te bedenken dat een medewerker weliswaar iets op z’n kerfstok heeft wat wettelijk verboden is, maar dat wél (enorm) in het belang van het bedrijf is. Soms is de gepleegde daad zelfs ook nog moreel juist. B.v. een winkeldief wordt iets te hardhandig aangepakt, maar heeft de werknemer een waar waagstuk uitgehaald om de dief überhaubt te pakken te krijgen en de winkel een enorme schadepost bespaard. Ik kan me voorstellen dat een baas in zo’n geval het loon gewoon doorbetaalt.

Antwoorden (2)

Ja, hij/zij mag loon van werkgever blijven ontvangen.

Maar ik denk dat de kans groot is dat de werkgever de arbeidsovereenkomst beëindigt, na een veroordeling door de strafrechter. Dan staat voor de kantonrechter namelijk vast dat de werknemer het niet-verschijnen op het werk aan zichzelf te wijten heeft. Het wettelijke uitgangspunt is dat als een werknemer niet op het werk verschijnt een ontslag gerechtvaardigd is, behalve als dit hem niet kan worden toegerekend. Het plegen van misdrijven en het uitzitten van een gevangenisstraf komt voor rekening van de dader.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de snelle reactie. Het gaat erom dat de gedetineerde in de gelegenheid wordt gesteld om toch zijn eigenlijke werk te blijven doen. Bij het voldoen aan specifieke criteria kan dit. Die persoon werkt dus gewoon bij de werkgever vanuit de detentie. Wanneer iemand in detentie geraakt met een uitkering worden deze stopgezet maar het geval van loon uit arbeid moet dit toch kunnen?
SimonV
7 jaar geleden
Inderdaad.
In de praktijk wordt iemand die verdacht wordt van een strafbaar feit en gedetineerd wordt, geschorst, en bij schorsing geldt : geen werk, geen loon.
Echter, tenzij het bedrijf ernstig geschaadt is, ontstaat NA de detentie weer recht op uitbetaling van het loon, want dan KAN de werknemer weer werken.
(Zie bron).

Je vraag is echter niet of je RECHT hebt op loon (dat heb je dus niet) maar of je BAAS mag beslissen je door te betalen. Dat lijkt me een buitengewoon theoretisch geval, maar juridisch heeft de werkgever alleen maar geen VERPLICHTING meer, het is niet VERBODEN een gedetineerde werknemer te schorsen of niet door te betalen.

Dus ja, je mag loon ontvangen, de vraag is of je baas zo gek is het uit te willen betalen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Tweede alinea laatste zin staat er verkeerd ; het is niet verboden een gedetermineerde werknemer NIET te schorsen of (wel) door te betalen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik kan me een dergelijke constructie ook voorstellen als je een paar dagen moet brommen voor een overtreding die niet meteen een misdaad is. Sommige werknemers zijn toch waardevol ook al betalen ze een keer een boete niet. Tenslotte moeten ze bij ziekte ook altijd doorbetalen, zelfs als die ziekte 100 % iemands eigen schuld is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de reacties! Wanneer iemand in detentie toch zijn werk kan blijven behouden + het daarbij behorende loon kan de schade door detentie beperkt worden. Dat is mooi voor de persoon maar ook voor de maatschappij!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, dat ben ik helemaal met je eens.