Wat is goedkoper? Een half uur bakken in de oven op gas of elektriciteit?

Hoeveel euro kost een half uur bakken in een oven op 220 graden gas en hoeveel kost dit bij een elektrische oven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (3)

Exacte bedragen zijn moeilijk te noemen, maar ga ervan uit dat gas goedkoper is. Is ook efficiënter. Electra wordt nog steeds veelal door gas opgewekt. Bij het opwekken van electriciteit gaat er energie verloren. Bij het transport gaat energie verloren, en een electra oven moet langer voorverwarmen...beter dus gas...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gas is tot maximaal 55% zuiniger dan elektra. Het is dus zéér waarschijnlijk dat bakken op gas goedkoper is dan op elektra. Wil je het exact weten dan spelen factoren als energieprijs en oven-type van belang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Diesel is het juiste antwoord. Zie energiedichtheid op Wikipedia (ogenblik, eventjes online opzoeken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Energiedichtheid).

Op het eerste gezicht:

Nee als je slechts twee keuzen Gas en Elektriciteit geeft, is het inderdaad gas omdat dat rechtstreeks via toevoer van zuurstof de ontbranding geeft van zuurstof + gas om te zetten naar waterdamp en koolstofdioxide en daarbij zeer rendementsvol warmte geeft aan je oven. Het trekt als het ware de zuurstof aan om dat te doen.

Elektriciteit moet eerst via weerstand de moleculen laten trillen om zo dan infra rood of warmte af te geven, en je begrijpt meteen dat het absurd is dat we eerst koolwaterstoffen of steenkool verbranden voor elektriciteit en dan weer gebruiken om warmte op te brengen.

Op het tweede gezicht:

Ik moest mijn antwoord plots hierboven nuanceren bij het zelf uitleggen, omdat ik een logicafout ontdek in mijn uitleg: Elektriciteit wordt in België en Frankrijk hoofdzakelijk uit nucleaire energie bij kernsplitsing van uranium gehaald.

En ja, mijn eigen bron noodzaakt mij te vertellen dat je daar ziet dat uranium een VEEL hogere energiedichtheid heeft. Nu ben ik snel even beginnen rekenen en, sorry: nu kom ik uit dat elektriciteit op basis van nucleaire energie al met al het rendement van gas inhaalt!

Dit maakt je vraag werkelijk tot een geniale 'strikvraag' en het antwoord ook afhankelijk van de ruimte waarin je het antwoord wil kaderen.

Als je enkel rekening houdt met de omzetting van energie voor je oven, haalt gas het dus veruit (na diesel als je die mogelijkheid zou hebben).

Als je ook rekening houdt met de wijze waarop we 20 jaren geleden kensplitsing ontwikkelden, wint elektriciteit uit uranium met voorsprong.

Dit wil ook zeggen dat je vraag hier voor velen duidelijk moet maken waarom onze voorouders voor kernenergie kozen en dat toen een gigantisch verstandige beslissing was. Maar zoals alle energievormen is ook uranium niet onuitputtelijk, en is het zoals alle energievormen evenmin zonder risico, maar toch in elk geval zonder rechtstreekse CO2 (niet dat ik iets tegen CO2 heb, ik leef immers dankzij het koolstofproces).

Dank je voor de vraag die ik eerst ongenuanceerd en dus foutief ging beantwoord hebben.