In dit filmpje worden 5 oorzaken in het kort uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Meer geld uitgeven,dan er in kas is. Voornamelijk door de grote jongens en de gewone man mag het terug betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Griekenland heeft heel lang zichzelf en de rest van de wereld voor de gek gehouden. Ze hebben zelfs de inkomsten van de bedrijfstak prostitutie bij het nationaal inkomen opgeteld.
Alsof de dames belasting betalen daar...
AWM
13 jaar geleden
Daar was begin deze week een heel stuk over op tv. Als ik het mag geloven wordt het mede veroorzaakt door de corruptie. Het schijnt er volkomen normaal te zijn dat iedereen, dus in alle lagen van de bevolking, lekker door graait.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar wat een Griekse vriend me verteld heeft:
Griekenland schijnt ergens rond de anderhalf miljoen ambtenaren te hebben op op minder dan 11 miljoen inwoners. Dat is verhoudingsgewijs veel.
Daar schijnt ook nog bij te komen dat een aantal pensioen regelingen (in tegenstelling tot Nederland worden in Griekenland net als is veel andere landen de ambtenaren pensioenen niet vanuit een losstaand pensioenfonds maar vanuit de schatkist betaald) bijzonder riant zijn en stammen uit een tijd dat er in Griekenland onenigheid was tussen communisten en kapitalisten. Vooral om die communisten dwars te zitten zijn van een aantal functies de pensioen leeftijden behoorlijk laag. Ook vakantiegeld is voor veel functies 2 maanden salaris equivalent (ze hebben zeg maar een 14e maand). De mensen die van die regelingen kunnen genieten zijn niet zomaar van plan die op te geven. Een aantal ineffectieve regeringen zorgden voor de rest (drastisch snijden in het budget is niet goed voor de stemmen).
De Grieken hebben behoorlijke druk gehad vanuit de EU om hun begroting binnen de perken te houden maar daar ze dit niet voor elkaar kregen (veel weerstand bij de bevolking) hebben ze toen maar de cijfers was creatiever bewerkt. Toen dat laatste uit kwam is de status op de kapitaalmarkt van Griekenland genadeloos onderuit gezakt waardoor ze nu tegen veel hogere rente minder kunnen lenen waardoor het nog moeilijker wordt om de begroting rond te krijgen.