Mijn buurvrouw van 80 moet regelmatig naar het ziekenhuis. Kan zij taxivergoeding krijgen?

Zij woont in Rotterdam

7 jaar geleden
1.4K
Pieterke
7 jaar geleden
Bedankt. Wij hebben geen regiotaxi.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet overal heeft taxivervoer geregeld vanuit de WMO regiotaxi, ga eens met je buurvrouw naar het WMO loket van je gemeente en vraag daar naar een oplossing. Ook jullie gemeente regelt dit vervoer voor personen die dat nodig hebben.

Het beste antwoord

Zij kan zeker gebruik maken van het Vervoer op Maat en soms is het dan geen busje , maar rijdt er een taxi voor.

Daartoe moet een aanvraag ingediend worden.
@Het aanmeldformulier zegt o.a. "De gemeente Rotterdam beoordeelt vervolgens uw situatie om te bepalen of u recht heeft op een Vervoer op Maat-pas."
Er valt niet uit op te maken wat de criteria zijn.

"Aanmeldformulier
Vervoer op Maat wordt geregeld vanuit de gemeente Rotterdam en uitgevoerd door RMC. Zowel voor de Vervoer op Maat-pas als voor de 75+ Vervoer op Maat-pas kunt u zich aanmelden met het contactformulier van de VraagWijzer van de gemeente Rotterdam. De gemeente Rotterdam beoordeelt vervolgens uw situatie om te bepalen of u recht heeft op een Vervoer op Maat­-pas."
(zie bron)

@Het aanvraagformulier is bestemd voor de "75+ Vervoer op Maat pas" (zie link)

http://www.mijnvervoeropmaat.nl/hoe-werkt-aanmelden-en-lidmaatschap/

http://www.rotterdam.nl/CPR/PDC/Files/CPR-45-2104477/01875-107.pdf

Toegevoegd na 1 uur:
ANTWOORD
Wat betreft de kosten van het Vervoer op Maat, hier is sprake van een eigen bijdrage, deze wordt vergoedt indien verzekert bij Iza Cura Rotterdampakket. (zie bron) ,

Er is ook nog de mogelijkheid van binnenlopen/aankloppen bij Vraagwijzer, > "De Vraagwijzer is voor Rotterdammers op 3 manieren bereikbaar: digitaal, telefonisch (14010) en op locatie (in elk gebied een Vraagwijzer). (zie bron)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Pieterke
7 jaar geleden
Bedankt maar Vervoer op Maat geldt niet als je naar een ziekenhuis gaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook met vervoer op maat kun je naar een ziekenhuis. +
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Pieterke Je informatie is onjuist.
Ik woon zelf in Rotterdam en maak geregeld gebruik van de diensten van Vervoer op Maat, ook naar het ziekenhuis. Bovendien: Je betaalt tegenwoordig (sinds een paar jaar veranderd wegens 'fraude') niet meer contant, het wordt geïncasseerd van je bankrekening. Ter informatie: Voorheen (paar jaar geleden) was er met >wijkvervoer>WIJKbusje ook een mogelijkheid. Echter deze reden NIET altijd naar elk ziekenhuis (was per wijk verschillend). Dat is mettertijd veranderd, weet niet hoe wijkvervoer na alle bezuinigingen nu geregeld wordt, of het überhaupt nog bestaat in elke wijk.
[Gemeentelijke subsidies werden ineens niet alleen verlaagd, maar volledig ingetrokken.]
Pieterke
7 jaar geleden
Bedankt voor de reacties.

Andere antwoorden (1)

Als dat medisch noodzakelijk is kan ze vergoeding krijgen van haar zorgverzekering. Wel is er een bepaald eigen risico per jaar. Informeer bij de zorgverzekering.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vanuit het basispakket wordt dit na aanvraag alleen vergoedt voor mensen met een visuele handicap en mensen die een chemokuur of bestraling krijgen, sommige ziektekostenverzekeringen maken hier een uitzondering op, maar dat is duur, zowel voor de verzekering als de patiënt.
Naast een groot deel eigen risico, wordt er ook een eigen bijdrage gerekend door de meeste zorgverzekeringen, terwijl je, als je recht hebt op vervoer op maat (regiotaxi, valys, of soort gelijk vervoer) voor een prikkie op plaats van bestemming komt.