bijtelling heeft te maken met leaseauto's.
mensen die via hun werkgever een auto terbeschikking krijgen en die prive daar ook mee rijden hebben te maken met een bijtelling. De nieuw waarde van de auto maal 17% of een ander percentage wordt als loon gezien.
ronron1212
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bijtelling is eigenlijk een belasting op het gratis gebruik van een auto van de zaak. De Belastingdienst ziet het feit dat je gebruik kunt maken van een auto als een soort loon en laat je hierover belasting betalen.

Een rekenvoorbeeld:

Stel dat je per maand 3.000 euro bruto verdient en je houdt hiervan netto 2.000 euro over; je betaalt dus 1.000 euro inkomstenbelasting.

Nu krijg je van je werkgever een leaseauto ter beschikking. De cataloguswaarde van deze auto is 30.000 euro en het bijtellingspercentage is 17%. De fiscus telt dan 17% van 30.000 euro = 5.100 euro op bij je jaarinkomen. Per maand is dat 425 euro. Deze 425 euro per maand wordt als loon in natura gezien (je ontvangt het dus niet zelf) en hierover moet je inkomstenbelasting betalen. In het rekenvoorbeeld val je in het 42%-tarief dus elke maand betaal je voor de auto 178,50 euro inkomstenbelasting.

Je verdient dus nog altijd 3.000 euro bruto, maar je betaalt nu geen 1.000 euro, maar 1.178,50 euro inkomstenbelasting. Je nettoloon wordt hierdoor 1.821,50 euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk naar het voorbeeld van de Belastingdienst.
Ga (als voorbeeld) uit van het tabellen
jonger dan 65 jaar
met loonheffingskorting de loonheffing is voor
3000 tabelloon zonder pga(voor de loonheffing) € 813,83 rest € 2186.17
3425 tabelloon incl. 425. voor pga € 993,41--rest € 2006,59

Of u al dan niet in aanmerking komt voor een verplichte aanslag zal pas aan het einde van het jaar blijken. Gezien het loonheffing systeem en de belastingheffing voor de inkomstenbelasting afwijkende tarieven kent, zal het in de rede liggen, dat u moet bij betalen en dus een aanslag zult ontvangen. Een en ander als gevolg van de progressie van het inkomen. Hoe meer inkomen, hoe meer belasting u moet betalen.

Besef wel, dat u geen auto hebt hoeven kopen met alle kopzorgen van dien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is wel een heel ingewikelde manier om hetzelfde antwoord te geven als ik. Het kost je netto zo'n 180 euro per maand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geef niet hetzelfde antwoord als u. U doet het voorkomen alsof de loonheffing eindheffing is. Dat is in dit geval zeker niet zo. De loonheffing bij u is gewoon te hoog ingeschat, omdat u er van uit gaat dat de loonbelasting voor de bijtelling in de loonheffingssfeer hoger zou zijn(42 % noemt u, terwijl het reguliere loon bij u met 33,3% wordt belast. Dat zal achteraf blijken niet het geval te zijn. Er zal moeten worden bijbetaald. Het hoogste tarief in de maandtabel is lager, dan door de progressie aan inkomstenbelasting verschuldigd zal zijn. U maskeert daarmee de nabetaling en zet de vraagsteller wellicht op een verkeerd been(als hij/zij dit niet doorziet).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, het is maar een rekenvoorbeeldje met fictieve bedragen. E zal qua loonbelasting Waar het de vraagsteller om gaat is het netto effect. Gezien de vraag weet hij er niet veel van, dan kun je het beter niet nodeloos ingewikkeld maken. Bij zijn werkgever houden ze echt wel de juiste bedragen in.
ronron1212
11 jaar geleden
In de loonberekening die de werkgever laat maken wordt bij de inhouding rekening gehouden met de leasewagen. dus bij een juiste berekening is er geen sprake van bij betaling aan het eind van het jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat klopt natuurlijk, maar de vraag was wat bijtelling inhoudt