Wat zijn de nadelen voor de ouders als je als 18 jarige student een aanvullende beurs neemt?

Hebben ouders er nadelen aan of heeft het niks met hun te maken? En wat is het nadeel aan een aanvullende beurs, en kan iedereen het aanvragen?

1.4K

Het beste antwoord

"Als student kun je in aanmerking komen voor een aanvullende beurs. Of je daar recht op hebt, is afhankelijk van het inkomen van je ouders. De aanvullende beurs is in de eerste vijf maanden een gift die je niet terug hoeft te betalen. Daarna wordt de aanvullende beurs omgezet in een lening, die wordt kwijtgescholden als de student binnen 10 jaar (de “diplomatermijn”) zijn diploma behaalt."

Dus: nee, geen nadeel voor de ouders. Maar hun inkomen bepaalt wel of de student zo'n beurs al dan niet kan krijgen. "Rijke" ouders worden geacht zelf bij te dragen aan de studie van hun kind maar zijn daartoe niet verplicht.

Nadeel is dat een terugbetaalplicht ontstaat als niet tijdig een diploma wordt gehaald.
De voormalige student moet dat dan doen.
Toegevoegd op 04 maart 2019 18:14: tekst
Computoon