Nee, rioolheffing is een heffing van je gemeente voor gebruik en onderhoud van het riool. Waterschapsbelasting is een heffing van het waterschap voor onderhoud van dijken e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee dit is niet hetzelfde, waterschapsbelasting wordt betaald aan het waterschap, deze zorgen voor oa de dijken en waterzuivering.

Rioolbelasting betaal je aan de gemeente en is voor het gebruik van het riool.

In de links staat nog meer informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rioolheffing suggereert dat het voor onderhoud en vernieuwing riool is.
Het is echter een uitvinding van recentere tijden om de inkomsten voor gemeenten te vergroten (met als redengeving de riolering). Eerder werden daarvoor geen aparte kosten aan de burger in rekening gebracht

Inkomstenvergroting voor de overheid komt meer voor want wat nog vaak wegenbelasting genoemd wordt, wordt niet per definitie niet meer uitsluitend aan wegen besteed. Daatom is het omgedoopt in motorrijtuigenbelasting.

Waterschapsbelasting is om droge voeten te houden, dus afwaterings- en poldergemalen en zeewering.
Deze heffing van waterschap en polders is ook voor milieuaspecten als rioolwaterzuivering en verbetering waterkwaliteit van het oppervlaktewater.