Heb ik recht op bijstand of een andere uitkering?

Mijn situatie is dramatisch op dit moment.
Sinds Juni vorig jaar ben ik werkloos door het opheffen van de afdeling waarop ik werkte. Ik heb daarna een WW uitkering gehad en tijdens mijn uitkering uiteraard hard gezocht naar werk. Helaas met negatief resultaat. Nu, 5 maanden na het aflopen van mijn WW uitkering heb ik nog steeds geen werk gevonden. Ik reageer dagelijks op zo'n 20 vacatures en ben zelfs door heel Nederland gaan zoeken naar werk. Ik heb meerdere positieve gesprekken gehad in andere steden maar tot nu toe heb ik nog steeds geen contract mogen tekenen ergens. Mijn huis heb ik inmiddels op moeten geven omdat ik het simpelweg niet meer kon betalen.
Bijstand heb ik aangevraagd, ik ben jonger dan 27 jaar en moet minimaal niveau 3 van het MBO hebben gehaald voordat ik in aanmerking kom voor een bijstand uitkering. Helaas heb ik alleen niveau 2 op zak en zou ik volgens de gemeente terug naar school moeten. Nu zou ik dat niet erg vinden maar ik heb daar dus geen geld voor. Ik vroeg hoe ik dat dan moet financieren en daarop kreeg ik het antwoord dat ik dat dan van mijn studiefinanciering moet betalen. Mijn stufi zou voor mijn situatie maar €60,00 zijn en daar kan ik natuurlijk geen opleiding van betalen. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Ik ben een Nederlander die nu letterlijk op straat staat, geen vast woon adres, geen werk en geen uitkering. En de rekeningen blijven natuurlijk door lopen, heb ik ergens recht op?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

U heeft recht op bijstand indien:

U woont rechtmatig in Nederland.
U bent 18 jaar of ouder.
U heeft niet genoeg inkomen of eigen vermogen om in uw levensonderhoud te voorzien. Woont u samen met uw echtgenoot of voert u een gezamenlijke huishouding met iemand? Dan telt het inkomen en het eigen vermogen van deze persoon mee.
U kunt geen beroep doen op een andere uitkering.
U zit niet in de gevangenis of een huis van bewaring.
U doet mee aan activiteiten die uw gemeente u aanbiedt om werk te vinden.
jc54
7 jaar geleden
Computoon
7 jaar geleden
Voor jongeren tot 27 jaar gelden aanvullende, strengere regels.