Is het verstandig om op 19/20 jarige leeftijd een uitvaartverzekering af te sluiten? Of is het zonde van het geld?

Het gaat om een uitvaartverzekering die €5000 betaald aan nabestaanden. Hiervoor betaal je 30 jaar lang een premie van €70.27/jaar.
Stel dat je 30 jaar lang €72 op de bank spaart met 2.5% rente heb je uiteindelijk een bedrag van €3200.
Met de verzekering ben je dus in 30 jaar (incl rente) €3200 kwijt (en daarna elk jaar dat je leeft +€80 = €1600 als je 70 wordt), maar hiervoor ontvangen je nabestaanden €5000 bij overlijden (dat is misschien tegen die tijd niet genoeg, maar wel redelijk kostendekkend).
en mocht je eerder overlijden (ik ga er niet vanuit), dan is het natuurlijk helemaal mooi (financieel gezien dan natuurlijk!)
En ander voordeel van de verzekering is ook nog eens dat die '€5000' waarvoor je verzekerd bent, niet bij je eigen vermogen wordt gerekend en die €3200 (+€80/per jaar dat je ouder wordt dan 50) die je zelf spaart wel. (als je dus meer dan €33000 hebt betaal je ook belasting over je gespaarde geld, maar niet over je verzekering).
Een nadeel is dat je wel €3200 inlevert terwijl je er nooit wat aan hebt en stel dat de verzekeringsmaatschappij instort of er komt een wereldoorlog of een andere crisis dan ben je je geld kwijt. (terwijl je er anders nu iets leuks mee had kunnen doen).

Kan iemand mij misschien nog nadelen/voordelen vertellen of ander advies? Of zie ik iets over het hoofd?

Alvast heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het advies om nu een levensverzekering af te nemen is een goed advies. Omdat je al jong begint hoef je niet je hele leven te betalen (Ik hoop dat je een stuk ouder wordt dan de periode waarin je premie moet betalen) en doordat je nu al premie betaalt is die een stuk minder dan wanneer je op je 30ste of 40ste begint.

Of een verzekering handig is, hangt af of je je nabestaanden wilt laten betalen voor je uitvaart. Een beetje uitvaart kost iets meer dan 5000 euro, maar het lijkt me verder een goede richtprijs.

Het is denk wel verstandig om een verzekering op basis van kapitaaluitkering te nemen. Die hebben een beperkte looptijd in tegenstelling ot in natura verzekeringen waar je je hele leven voor betaald. En met een kapitaalverzekering kunnen de nabestaanden zelf kiezen wat ze willen en bij welke uitvaartverzorger.

Ik zou wel op Independer verschillende aanbiedingen vergelijken. Een prijs van 70 euro per jaar lijkt me redelijk, maar de looptijd is best lang.

Toegevoegd na 10 minuten:
Qua nadelen: het blijft een verzekering. Je verzekert het risico mee dat je gedurende de looptijd overlijdt. Daar zijn kosten aan verbonden. Zorg dat die transparant zijn.

Persoonlijk vind ik een overlijdensverzekering wel iets standaards, zeker voor de prijs die je in je hoofd hebt. Net zo standaard als een aansprakelijkheidsverzekering, inboedelverzekering e.d. In de meeste gevallen betaal je ook niet om er wat aan over te houden, maar om te grote kosten te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja dat is wel verstandig. Als je geen uitvaartverzekering hebt en je overlijd als je 21 bent, dan kunnen je nabestaanden alles gaan betalen. Als je verzekerd bent, word een groot deel vergoed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is niet onverstandig je te verzekeren neem bv de dela, ze keren geen geld uit, dus niemand die je de kist inkijkt om het bedrag wat na je overlijden word uitgekeerd, maar dela neemt wel zorg uit handen kijk even op hun site wat voor soort verzekering bij je past...

http://www.dela.nl/?gclid=CNWPwaaw2qUCFcGGDgod4Ag7kw
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit een fout in je berekening. Je vergeet rente over rente te berekenen. (en dat telt flink aan!)

Daarnaast heb je over het algemeen aan het eind van je carriere meer vrij geld dan aan het begin. Die 70 euro is dus duurder wanneer je 20 bent dan 70 euro wanneer je 55 bent.

Of het verstandig is... Je kunt nu ook een overlijdensrisico afsluiten voor als je overlijd voor b.v. je 50ste. Dit kost een stuk minder, maar als je 50 wordt hou je hier niets aan over. Op dit moment kun je dan opnieuw bepalen of het nodig is om zo'n verzekering af te sluiten.
Misschien heb je genoeg geld om geen verzekering hiervoor af te willen sluiten. Het voordeel van zelf je geld beheren is dat je er ook zelf geld aan kunt verdienen. Dit in tegenstelling tot een verzekering. Dat kost gemiddeld namelijk geld.

Persoonlijk heb ik gekozen voor de overlijdensrisico verzekering. Mijn familie krijgt als ik overlijd voor mijn 50ste 50.000 euro. Genoeg om alle eventuele schulden die ik achterlaat af te betalen en een uitvaart te verzorgen. Zo hoef ik niet bang te zijn mijn familie met schulden op te zadelen als ze mijn erfenis accepteren.

En tegen de tijd dat ik 50 ben kan ik besluiten alsnog een verzekering af te sluiten. Of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je van plan bent om nog een huis te kopen, zit aan de hypotheek bijna altijd een overlijdens risico verzekering gekoppeld en dan hoef je daarnaast echt geen andere verzekering af te sluiten.
Mijn man en ik hebben daarom geen extra verzekering afgesloten maar we sparen elke maand een vast bedrag en in geval van nood kan het gemakkelijk uit die pot. En al die jaren ontvangen wij de rente.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hanteer het principe dat ik alleen zaken verzeker waar ik failliet aan kan gaan of wettelijk verplicht zijn. Dus mijn huis en wettelijke aansprakelijkheid.

Verzekeringsmaatschappijen willen aan je verdienen en je alles laten verzekeren wat los en vast zit, tot een onderbroek en stuk zeep op vakantie aan toe.

Door dit principe heb ik al veel premie bespaard. Uiteraard kun je dit alleen doen als je wel een buffer hebt om de schade te betalen als het euvel zich voordoet.
paulus811
13 jaar geleden
Ja, dat is heel erg verstandig, maar tegelijktertijd ook heel erg dom.
Net als nu al beginnen met je pensioen, en je spaarcentjes beleggen.

Waar ben je in vredesnaam mee bezig? Al die nummertjes hebben helemaal niets met het leven te maken.
Je geeft het zelf al aan, GEEN IDEE wat er kan gebeuren in de toekomst, gelukkig niet zeg!

Just go with the flow, dude!

En ja hoor, laat die minnetjes maar komen, natuurlijk is het heel erg egoistisch voor de nabestaanden om het niet te doen, natuurlijk is dit maar een zweverig antwoord.

Maar mijn god zeg, wat een onzin, een levensverzekering afsluiten op je 19/20ste.

Alles wat vrijheid is en magie heeft sterft in de inkt van jouw eventuele krabbel!