Reken je ook nog regelmatig euro's om in guldens?

Zeven jaar nadat de euro als betaalmiddel werd ingevoerd, zegt 72 procent van de Nederlanders de prijzen nog wel eens om te rekenen naar oude vertrouwde guldens. Vooral vrouwen hebben daar een handje van, na onderzoek onder bijna duizend Nederlanders.

Vier op de tien zegt af en toe prijzen in cafés en restaurants, boodschappen en de prijzen van apparatuur om te rekenen. Bijna de helft van de vrouwen rekent de dagelijkse boodschappen zo nu en dan nog even om. Vier op de tien doet dit zelfs vaak.

Picture for question
AWM
15 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Ja absoluut.
Zoals vandaag: even kort met mijn vrouw op een terrasje gezeten.
2 roseetjes en 2 fluitjes bier: 10,20 euro ofwel ƒ 22,45.
Sorry hoor, het zal best dat de gulden nu ook minder waard zou zijn, maar dit staat in geen verhouding tot de salarisstijgingen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Yep, doe ik nog steeds. Zit er in gebakken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, ik reken niet om. Ik heb daarvoor niet lang genoeg het gulden tijdperk (bewust) meegemaakt. De gulden zegt mij niets meer dan de oude munt van Nederland.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, nooit. En ik vind het een verwonderlijk percentage. In 2008 was het nog maar 50%.. (heb het vandaag ook voorbij horen komen, maar vraag me af wat voor onderzoek dat is geweest.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, doe ik niet en ik ken geen zinnig mens die dat wel doet.

Eerst terugrekenen en dan klagen dat er een hoog getal uitkomt, gaat het helemaal worden in 2009.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee heeft geen zin....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben van begin af aan van het standpunt uitgegaan dat je de werkelijkheid echt niet kunt veranderen. Ik heb de euro dus altijd serieus genomen en ben direct van europrijzen uitgegaan.In het begin heeft het me een beetje geld gekost,niet veel maar gelukkig kon ik dat makken. Ik was er dus zo aan gewend.
Ik reken dus nooit meer terug in euro's.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, mensen die dat doen blijven hangen in het verleden, en dat is zonde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nauwelijks. Het gulden-tijdperk is nu zo lang geleden dat vergelijken geen zin meer heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja!

Ik kan me ook nog goed herinneren dat ik vroegeer een riksdaalder kreeg of een gouden 5 guldenmunt van mijn opa en oma.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nooit, en dat kan ook niet meer, want de gulden had ook in waarde gedaald in de afgelopen zeven jaar. Je zou jezelf belazeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, af en toe wel, maar het wordt wel veel minder. De Euro is eindelijk "ingedaald" in mijn beleving....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, nog steeds.
Een paprikaatje kost bij AH (Slager Achmed zou hier aan toevoegen: "Ghé pteeew!") 0.95 Euro.
2 piek een een dubbeltje, denk ik dan. Tsjeemig, wat een hoop geld.....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Antwoordman;

Ik reken eigenlijk alleen nog wel eens om naar guldens als het gaat om dingen die je ofwel langere tijd in bezit hebt (gehad) of als het gaat om zaken van vroeger. Wat je toen en toen voor die auto betaald hebt bijvoorbeeld. Nooit in het alledaagse leven bij huis-, tuin- & keukenprijzen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mensen die terug rekenen naar guldens zijn blijven hangen. Het is alweer bijna 10 jaar geleden en door de inflatie ed. staat het lang niet meer in verhouding tot elkaar. Wat schiet je er trouwens mee op, het enige wat je kan concluderen is dat alles duurder is geworden. Daarintegen ben je ook meer gaan verdienen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
soms, om even de realiteit weer onder ogen te komen dat de dingen vet duur geworden zijn in vergelijking met vroegah toen alles nog goed was blablabla
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Iedereen die de gulden nog bewust heeft meegemaakt zal dat wel eens doen, ik ook. Maar je houd inderdaad jezelf voor de gek. Je gevoel voor geld-waarde is sinds de invoering van de Euro stil blijven staan. Was de Euro _niet_ ingevoerd dan zou je toch ook niet alle bedragen gaan terugrekenen naar guldens uit 2000. Of 1975. Of 1935.
Het jaartal 2000 is dus arbitrair. En toch rekenen we allemaal terug naar guldens uit die tijd. Menselijk, maar niet logisch.
We hebben allemaal bezwaar tegen inflatie. Wat wel logisch is. Maar die hebben we in europa toch best goed onder de knie. Beter dan in de jaren 70 met onze eigenste guldens toen nog....
Het bezwaar tegen inflatie snap ik dus wel. Maar niet dat die bezwaar-gevoelens zich richten tegen de Euro. Het is gewoon domweg niet waar, het klopt niet.
Als de euro op zichzelf invloed heeft, dan is het een positieve! Als we nu nog guldens hadden gehad in deze crisis, dan waren we pas echt zuur geweest! Zie IJsland.