Kan de rechter een zaak seponeren als ik al met mijn oude werkgever overeen ben gekomen om de hoge geld boete terug te betalen?

Ik moet geld terug betalen aan mijn oude werkplek vanwegen diefstal en ook nog de onderzoeks kosten betalen en dat bedrag is hoog. Maar nu wordt ik ook nog voor de rechter gelijd omdat er aangiften zijn gedaan.

Nu mijn vraag is zou de rechter de zaak kunnen seponeren omdat ik al met mijn oude werkgever heb geregeld dat het geld terug betaald zal worden of denk je dat ik nog een extra boete + strafblad kan krijgen voor dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een rechter kan altijd een zaak seponeren. Echter je hebt in dit geval een strafbaar feit gepleegd dus ja, daarvoor kun je nog een strafblad krijgen. Een extra boete is mogelijk afhankelijk van de zwaarte van je misdrijf en de afspraak met je ex werkgever kan ook worden meegewogen.

Simpel gezegd, bezint voor gij begint.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe wordt die zwaarte van het misdrijf dan berekend?
AWM
14 jaar geleden
+1. Feitelijk en niet moraliserend.
Seponeren is een bevoegdheid van de politie of officier van justitie om de zaak niet voor de rechter te brengen, maar te laten rusten.

Een rechter kan dus niet een zaak seponeren.

De rechter zal kijken naar de eis van de officier van justitie en naar de bewijslast. Vervolgens kan de rechter rekening houden met de regeling, die u inmiddels met uw ex-werkgever heeft getroffen. Omdat u door het treffen met de ex-werkgever een stukje goede wil heeft getoond, kan dit tot een stukje strafvermindering leiden of kan een deel van de straf omgezet worden in een voorwaardelijke straf. Indien u veroordeeld wordt, of ingaat op een transactievoorstel van de officier van justitie, dan krijgt u wel een vermelding in het justitiële documentatiesysteem. Dit documentatiesysteem is de opvolger van wat vroeger ( en in de volksmond nu nog steeds) het strafblad werd genoemd.
AlphaLimaSierra